Mobiel zijn in Hengelo
‘Heel Hengelo in beweging‘ heet het mobiliteitsplan 2040 dat in de raadsvergadering van 17 mei jl. werd vastgesteld. Het is een visiedocument dat nog verder wordt uitgewerkt. Het richt zich op het gebied van mobiliteit, verkeer en vervoer. In dit artikel lees je hoe het ervoor staat met dit plan. En wat de ChristenUnie ervan denkt.
Naast het eigenlijke mobiliteitsplan is er een uitvoeringsagenda, inclusief een inschatting van de termijn waarop het gerealiseerd wordt. Het plan richt zich op vier thema’s, namelijk:
a) bereikbaar
b) veilig
c) duurzaam
d) voor iedereen toegankelijk
Als ChristenUnie zijn we dankbaar voor alle negen zienswijzen die op dit stuk zijn ingediend. Een deel daarvan heeft tot wijzigingen in het plan geleid.
Focus op de fiets
Positief zijn we over het zogenaamde STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten en als laatste de Personenauto). Daarmee geeft de gemeente duidelijk haar focus aan: meer investeren in de fiets en de infrastructuur voor fietsers. Deze aanpak juichen wij als fractie toe.
We hoopten echter nog iets meer uitgesproken fietsambitie in het mobiliteitsplan terug te zien. Daarom hebben we het amendement van GroenLinks ‘Hengelo fietsvriendelijk’ mede ingediend. Dit om fietsers, mits de verkeersveiligheid het toelaat, bijvoorbeeld sneller voorrang dan wel sneller groen te geven.
Helaas heeft het amendement het niet gehaald. De wethouder gaf in haar reactie aan dat dit het meest fietsvriendelijke mobiliteitsplan is sinds jaren. Dus we houden hoop dat in de uitvoering hier zeker stappen worden gezet. Als het Actieplan Fiets geactualiseerd wordt, zullen wij zeker samen met GroenLinks en in overleg met de Fietsersbond opnieuw aandacht hiervoor vragen. Want Hengelo fietsstad lijkt ons nog steeds een mooi streven.
Zero-emissie
Zero-emissie bevoorrading van de binnenstad is een thema dat ons aanspreekt. Al in 2019 hadden wij een motie over elektrische bevoorrading van de binnenstad. Blijkbaar waren we hiermee te voortvarend; de motie heeft het toen niet gehaald. Vier jaar later zien we onze wensen terug in het nieuwe beleid. Hier zijn we zeker dankbaar voor.
Het mobiliteitsplan is hier te vinden.