Op weg naar meer vergroening en minder verstening: op bezoek bij de Natuur- en Milieuraad

Bezoek bij Natuur- en Milieuraad.jpg
HermanGroeneveld2.jpg
Door Herman Groeneveld op 19 juni 2023 om 14:47

De Hengelose CU-fractie was onlangs op bezoek bij de Natuur- en Milieuraad Hengelo. Het werd een inspirerend gesprek. Conclusie: de vergroening in Hengelo gaat langzaam de goede kant op. Maar er is ook nog werk aan de winkel.

We werden hartelijk welkom geheten door een vijftallige afvaardiging van de raad in het pand van de Nivon. Doel van dit werkbezoek: van gedachten wisselen. Want we zien regelmatig hun adviezen voorbij komen bij de bespreking van herinrichtings- en bestemmingsplannen. De hoogste tijd dus om elkaar te leren kennen en te luisteren naar wat ons bezighoudt.

Gedeelde inzet

We hoefden niet lang te zoeken naar gemeenschappelijke onderwerpen. Zowel de ChristenUnie als de Natuur- en Milieuraad zetten zich in voor klimaatadaptieve maatregelen op het gebied van duurzaamheid, een prettige leefomgeving met veel groen en water, het tegengaan van hittestress en droogte, en het bevorderen van de biodiversiteit. Met inhoudelijke bevlogenheid en een gevoel voor urgentie van deze thema’s kreeg het gesprek snel een praktische toepassing.

‘Groene draad’ bij ontwikkelingsprojecten nodig

Uiteraard stond het belang van groen bovenaan de lijst. We pikten er twee thema’s uit: verstening en bomen. Al in 2018 dienden wij als ChristenUnie een motie in voor veel meer bomen in onze (binnen)stad. Destijds was het antwoord van het college heel stellig: extra bomen op het marktplein was onmogelijk. Die zouden hinder opleveren bij evenementen en bovendien zaten ondergrondse kabels en leidingen in de weg.

Nu ziet de situatie er hier heel anders uit: het marktplein is vergroend én er staan veel meer bomen. We zouden graag zien dat dit soort initiatieven als een ‘groene draad’ wordt doorgetrokken naar andere ontwikkelingen in de stad. Ofwel: bij de bouw van nieuwe woningen moet er ook plek zijn voor bomen en ander groen.

Meer nodig dan alleen tegelwipacties

Een ander zorgelijk punt is de verstening, die maar niet afneemt. Nog steeds liggen er te veel tegels in tuinen. Gemeentelijke acties als tegelwippen geven een goede aanzet maar zijn niet voldoende. De NMRH verwees ons naar cijfers. Uit de Steenbreek Atlas blijkt dat in Hengelo 43% van de openbare ruimte en 51% van de tuinen is versteend. Per wijk zijn de verschillen nog beter te zien. Vooral voor de bewoners van de wijken Woolde en Wilderinkshoek is er werk aan de winkel. Want daar ligt de verstening van tuinen tussen de 60 en 70 %.

Inspirerend gesprek

Dit gesprek sterkt ons als fractie om de schouders eronder te zetten. We blijven dus de noodzaak en urgentie van deze onderwerpen benadrukken. Het gesprek helpt ons als fractie ook om onze eigen visie op bepaalde ontwikkelingen of maatregelen te spiegelen en te toetsen. Kortom, we kijken terug op een meer dan inspirerend gesprek. De komende tijd gaan we nadenken over welke ideeën we als ChristenUnie in actie gaan omzetten.