Toegankelijkheid in Hengelo

Man in rolstoel.jpg
Door Susanne van den Beukel op 6 juni 2023 om 09:31

Toegankelijkheid in Hengelo

Op 16 mei werd in een beeldvormende politieke markt samen met vertegenwoordigers van de Stichting Gehandicaptenraad Hengelo (SGH) en Bartiméus de evaluatie van het Actieplan Toegankelijkheid besproken. Onze op 6 november 2018 unaniem door de gemeenteraad aangenomen motie ‘Toegankelijk Hengelo’ bracht de bal aan het rollen. Zo kwam er in samenwerking met belangenorganisaties een Actieplan Toegankelijkheid conform het VN-verdrag voor de rechten voor mensen met een beperking. Inmiddels zijn we 4,5 jaar verder. Wat is er de afgelopen jaren gerealiseerd? Is onze stad nu toegankelijker?

We staan aan de vooravond van de zomernota. Dit is een belangrijk moment om vast te stellen en vooral budget vrij te maken voor nieuwe of reeds bestaande activiteiten. Daarom hadden wij in ons amendement ‘Vervolgstappen toegankelijkheid’ van 13 juli 2021 het college opgeroepen om het actieplan te evalueren en aan de raad een lijst met noodzakelijke aanpassingen en een kostenraming voor 2023-2025 voor te leggen.

Contact met belangenorganisaties

Het onderwerp toegankelijkheid heeft ons als ChristenUnie de afgelopen jaren intens beziggehouden. We hebben tal van werkbezoeken afgelegd om met belangenorganisaties, maar vooral met mensen met een beperking te spreken. En op deze manier kennis te nemen van wat wij als gemeente in beleid moeten omzetten en uiteindelijk moeten realiseren. Daarnaast stelden we veel schriftelijke vragen en hebben we samen met andere fracties door middel van moties en amendementen voor voldoende budget kunnen zorgen.

Voorlichting door mensen met een beperking

Tijdens een werkbezoek in 2019 in buurgemeente Tubbergen werd onze fractie geattendeerd op een waardevol initiatief. Een zelfsturende groep van vrijwilligers met een lichamelijke beperking geeft op basisscholen interactieve voorlichtingsochtenden. De groep laat kinderen ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten of om blind te zijn. Ze gaan met de kinderen open in gesprek en creëren op deze laagdrempelige manier bewustwording en begrip voor mensen met een lichamelijke beperking. De gemeente Tubbergen faciliteert de ochtenden van de vrijwilligersgroep en stelt benodigdheden ter beschikking zoals blindenstokken, brillen en afgekeurde rolstoelen. Verder verzorgt de gemeente vanuit de afdeling communicatie de nodige zichtbaarheid voor dit initiatief.

Acties voor bewustwording

We waren enthousiast en hebben op 2 oktober 2020 schriftelijke vragen aan het college gesteld over voorlichting door mensen met een lichamelijke beperking. En de gemeente Hengelo heeft het opgepakt! In maart 2022 is er sinds lange tijd opnieuw een bewustwordingsevenement georganiseerd voor de hoogste klassen van de basisschool. ‘Dit evenement is nieuw leven ingeblazen, mede door vragen hieromtrent van de ChristenUnie’, is in de evaluatie te lezen. Het is gelukt! Met behulp van Hengelo Sport, Meyra en de SGH zijn er een rolstoelparcours, een blindenparcours en blind zwemmen georganiseerd voor de jeugd. Het evenement was een succes en heeft zelfs de landelijke pers gehaald.

Gebouwen, winkels, verkeerslichten en geleidestroken

Er zijn drie nulmetingen verricht om de toegankelijkheid van basisscholen, buurtcentra en gymzalen in kaart te krijgen. De gymzaal in de Hasseler Es is al geschikt voor sport voor mensen met een beperking. Zo wordt er iedere week rolstoelbasketbal getraind. Nu wordt in drie gymzalen geïnvesteerd om deze voor iedereen toegankelijk te maken. Ze zijn goed over Hengelo verspreid, namelijk in de Klaas de Rookstraat, Woolderesweg en Wolter ten Catestraat.

Punt van aandacht zijn de geleidestroken voor blinden en slechtzienden. Vooral de geleidestroken van en naar bushaltes binnen het centrum vragen om actie. Om veilig over te kunnen steken worden de verkeerslichten stap voor stap voorzien van ratels (ook rateltikkers genoemd).

Ook heeft er een onderzoek van de toegankelijkheid van de winkels in de binnenstad plaatsgevonden en heeft Hengelo de status brons gekregen. Hulde aan alle deelnemende ondernemers voor het aanpassen van hun panden!

Begrijpelijke communicatie

Verder maakt de gemeente meer werk van haar communicatie door steeds meer in voor iedereen begrijpelijke taal te schrijven. Ook de leesbaarheid van de gemeentelijke website wordt verbeterd. Voor het laatste vroegen wij aandacht door middel van schriftelijke vragen.

Financiën

Al met al zijn we goed op weg, maar er is nog werk aan de winkel. Voor de zomervakantie wordt de zomernota besproken en dan hopen we dat de gemeenteraad bereid is de benodigde financiële middelen van € 100.000 beschikbaar te stellen. Wordt dus vervolgd...