Op de koffie bij de Cliëntenraad Minima & WMO

Ingang Clientenraad Minima & WMO.jpg
Beukel van den JLF17816-bewerkt (002).jpg
Door Susanne van den Beukel op 25 mei 2023 om 12:55

Op de koffie bij de Cliëntenraad Minima & WMO

Susanne ging onlangs op bezoek bij de Cliëntenraad Minima & WMO. Deze raad is de belangenorganisatie voor inwoners van Hengelo met een laag inkomen en voor gebruikers van Wmo-voorzieningen, bijvoorbeeld een scootmobiel of traplift. De raad is een onafhankelijk adviesorgaan. Normaal zien we elkaar alleen bij politieke markten. De hoogste tijd dus om elkaar eens persoonlijk te ontmoeten. Nieuwsgierig naar hoe ze te werk gaan en wat hen drijft om dit werk te doen, schoof Susanne aan bij de koffietafel.

Ervaringsdeskundigen

Vijf vrijwilligers van de Cliëntenraad staan telefonisch, per mail of fysiek met kennis en kunde paraat om inwoners te helpen. Van maandag tot en met donderdag geven zij kosteloos advies tijdens hun inloopspreekuur tussen 9 en 12 uur. Daarnaast beantwoorden zij in de bibliotheek iedere dinsdag van 10 tot 13 uur vragen rondom minima en Wmo.

Deze vrijwilligers zitten zelf in de bijstand en ontvangen dus een bijstandsuitkering. Als ervaringsdeskundigen begrijpen zij extra goed waar mensen moeite mee hebben of waar ze tegenaan lopen. Denk aan hulp bij het aanvragen van ondersteuning. Ze geven informatie op maat over diverse regelingen en uitkeringen, zodat inwoners die steun nodig hebben deze ook daadwerkelijk krijgen.

Advies aan b&w

Hun inzicht in de vragen en behoeften vanuit hun cliënten verwoorden zij in gevraagd en ongevraagd advies. Zo adviseert de Cliëntenraad Minima & WMO het college van burgemeester en wethouders van Hengelo over de kwaliteit van dienstverlening bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, de Participatiewet en het armoedebeleid.

Kritische bril

Juist nu het gemeentelijk sociaal beleid anders wordt vormgegeven, is het voor ons als fractie belangrijk om te horen wat iemand uit de doelgroep van dit beleid vindt. Komen de regelingen bij de juiste mensen terecht? Is de uitvoering voor iedereen vindbaar en toegankelijk? Als fractie ontvangen wij de adviezen van de Cliëntenraad vaak als aanvulling op de gemeentelijke stukken. Zij laten ons met een kritische bril naar beleid kijken en brengen de gevolgen of de werkwijze in beeld van een regeling voor minima en voor mensen die Wmo-voorzieningen gebruiken. Dat helpt ons vaak in de beoordeling.

Advies en hulp nodig?

Kent u iemand die hun advies en hulp nodig heeft? Dan kunt u via hun website contact met hen opnemen en een afspraak maken.