Meedoen

Je kunt ons natuurlijk op social media volgen. Maar wil je nóg beter op de hoogte blijven? Dan hebben we één tip voor je: doe zelf mee! Met ons als fractie of met de gemeentepolitiek als geheel. Zo draag je je steentje bij aan een beter Hengelo voor iedereen.

Watertoren

Ondersteun de fractie

Als ChristenUnie in Hengelo hebben we een enthousiaste maar kleine fractie. We moeten daarom woekeren met de tijd die we hebben. En het zijn woelige tijden. Dus er komen veel dingen op ons af. En daarom doen we een beroep op jou! Weet je veel over een bepaald onderwerp? Of ben je ervaringsdeskundige op een bepaald gebied? Dan maken we graag gebruik van je kennis en ervaring.

Wat je bijvoorbeeld kunt doen:

• Gevraagd en ongevraagd (incidenteel) advies geven aan de fractie
  • Meedoen aan een adviesgroep rondom een bepaald thema
  • Stukken van de gemeenteraad doornemen over een voor jou bekend onderwerp en de fractie helpen bij de meningsvorming
  • Meedoen aan een bezinningsgroep rondom een actueel thema

Wil jij ook je steentje bijdragen? Of een keer meepraten tijdens een fractieoverleg? Je bent van harte welkom! Neem dan contact op met fractieassistent Elles Assink.

De fractie in actie

Wil je de fractie een keer in actie zien? Dat kan tijdens de politieke markten en de gemeenteraadsvergaderingen. Deze vinden meestal om de twee weken plaats op dinsdag en woensdag. Deze bijeenkomsten zijn voor iedereen vrij toegankelijk. Je bent dus van harte welkom op het stadhuis. De bijeenkomsten online volgen kan trouwens ook.

Weten wat er besproken wordt? Check dan de agenda van de gemeente. De vergaderdata en onderwerpen staan trouwens ook in het Hengelo’s Weekblad, check de linkerkolom op de pagina Gemeentenieuws.

Zelf je zegje doen

Gaat een onderwerp je aan het hart? Of weet je er veel van af? Dan mag je als inwoner van Hengelo ook altijd zelf je zegje doen. Dit doe je tijdens een politieke markt. Dit is een discussie over een bepaald onderwerp. De fracties gebruiken deze bijeenkomsten om hun mening over een onderwerp te vormen. Insprekers hebben meestal aan het begin van een beeldvormende politieke markt 5 minuten de tijd om te zeggen wat zij van een onderwerp vinden. De daadwerkelijke besluitvorming gebeurt tijdens de gemeenteraadsvergadering. Tijdens de raadsvergadering mag je niet meer inspreken.

Wil je inspreken bij een politieke markt? Dit moet je dit van tevoren aangeven bij de raadsgriffie. Dit doe je door te bellen naar 14 074 of een mailtje te sturen naar raadsgriffie@hengelo.nl

Vragen of zorgen over actuele ontwikkelingen?

Heb je vragen of zorgen over iets wat er in Hengelo gebeurt? Stuur ons dan een mail. Als fractie kunnen we namelijk schriftelijke vragen aan het college stellen. Is het onderwerp heel actueel? Dan kunnen we in het vragenkwartier aan het begin van een raadsvergadering ook mondelinge vragen aan het college stellen. We krijgen dan meteen een reactie.