Energie van Hengelo: lokale, betaalbare én eerlijke energie voor iedereen

20240301_172705.jpg
Door Elles Assink-Kroon op 26 maart 2024 om 13:40

Energie van Hengelo: lokale, betaalbare én eerlijke energie voor iedereen

Coöperatie is aanwinst voor de stad

De fractie bracht onlangs een bezoek aan Energie van Hengelo. We spraken met een van de oprichters, de bevlogen Michel Tap, over de energiecoöperatie. En hoe deze – in minder dan twee jaar na de oprichting – onmisbaar is geworden voor de gemeente Hengelo.

Tap is wat in het Engels een ‘serial entrepreneur’ wordt genoemd. Hij zette al meerdere ondernemingen op. Deze hebben allemaal één ding gemeen: het was altijd iets in de energiesector. Een van zijn bedrijven ontwikkelde een slimme energiemeter voor tuinders in het Westland. Een ander bedacht straatverlichting met een laag energieverbruik. Doordat hij al zo lang in de energiesector werkt, maakte hij de privatisering van energiebedrijven van dichtbij mee. Geen verandering ten goede, vindt hij zelf. Tap: “Ik heb de branche in de loop der jaren zien veranderen in een commercieel monster.”

Wennen aan de gemeentepolitiek
De concrete aanleiding van het ontstaan van Energie van Hengelo was de stageopdracht van een van de andere oprichters, Pim Vochteloo. Hij liep stage in het huidige bedrijf van Tap, dat zelflerende software voor klimaatsystemen maakt. Voor zijn stageopdracht ging Vochteloo aan de slag met de vraag: hoe zou je energie opnieuw definiëren met de kennis van nu? Met het resulterende bedrijfsplan onder de arm klopte het duo aan bij de gemeente Hengelo. Die zag er wel brood in. Ook omdat ze nog onderdak voor de energiecoaches zochten en ze graag een FIX-brigade wilden.

En zo werd Energie van Hengelo geboren. De coöperatie kreeg bij de start in totaal 750.000 euro subsidie van de gemeente, voornamelijk om energiearmoede te bestrijden. De meeste energiecoöperaties hebben een haat-liefdeverhouding met de gemeente. In Hengelo is dat niet geval: “Dat komt doordat we uit het beleid zelf zijn voortgekomen.” De nauwe samenwerking met ambtenaren was wel nieuw voor Tap. Lachend zegt hij: “Ik moest wel wennen aan de gemeentepolitiek, met al die vragenuurtjes en politieke markten.”

Winsten moeten ten goede komen aan lokale gemeenschappen
Gelukkig staat hij er niet alleen voor. In het bestuur van de coöperatie zitten oud-wethouders en anderen met bestuurlijke ervaring. “Die wisten wel hoe het werkte. En juist die mix van politieke achtergrond en ondernemerschap zorgt voor een goede chemie”. Het bestuur overlegt één keer per maand. Daarnaast houdt de coöperatie elke donderdag een bijpraatuur. Partijen die dit bijwonen zijn onder meer SWB, Wijkracht, Welbions en medewerkers van de gemeente. De coöperatie vindt betrokkenheid van de jeugd ook belangrijk. Daarom lopen er ook altijd drie of vier stagiaires van Saxion en het ROC.

Energie van Hengelo ziet graag dat iedereen kan beschikken over eerlijke en betaalbare energie. In een stad waar inwoners worden geholpen met gratis energieadvies en besparende maatregelen. Waar gezamenlijk groene energie wordt opgewekt en de winst weer wordt geïnvesteerd in Hengelo. Zo wil de coöperatie bouwen aan een lokale energievoorziening die onafhankelijk is van commerciële energiemaatschappijen – en eerlijk voor iedereen. Tap is van mening dat energievoorzieningen 100% lokaal eigendom moeten zijn. “Alle winsten moeten ten goede komen aan de lokale gemeenschappen. En dus niet aan private en buitenlandse eigenaren. Op die manier krijg je ook meer draagvlak voor energieopwek die mogelijk als hinderlijk wordt ervaren, zoals zonnevelden of windmolens. En elke kWh die je zelf opwekt, hoef je natuurlijk niet in te kopen. Onafhankelijk zijn van commerciële partijen heeft dus veel voordelen.”

Bakfiets van de FIX-brigade

Van zonnevelden tot tochtstrips
Energie van Hengelo is op dit gebied betrokken bij verschillende projecten. Zo werkt de coöperatie samen met Vattenfall en de gemeente Hengelo aan de realisatie van zonneveld Boeldershoek, in de buurt van Twence. Ook doet de coöperatie mee aan de Duurzaamheidsroute A35 en de Energie Coöperatie Overijssel. Daarnaast is de coöperatie bezig met diverse ‘zon op dak’-projecten voor maatschappelijk en zakelijk vastgoed. Er is momenteel een contract getekend met de eerste VvE van een appartementencomplex in Hengelo.

Ook op het gebied van energiebesparing timmert Energie van Hengelo aan de weg. Mede dankzij de ChristenUnie beschikt Hengelo sinds vorig jaar over een FIX-brigade. De gemeente helpt zo mensen die dat zelf niet kunnen met de verduurzaming van hun woning. Denk aan het plaatsen van tochtstrips, radiatorfolie en led-lampen. De fixers uit de brigade zijn onder meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals statushouders en mensen die re-integreren na ziekte. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten. Eind februari stond de teller op 398 gefixte huizen in Hengelo. Daarnaast zijn er bij de coöperatie zeven energiecoaches actief. Zij geven inwoners van Hengelo gratis verduurzamingsadvies. Sinds de start van de coöperatie hebben ze zo’n 450 adviesgesprekken gedaan.

Aanwinst voor Hengelo
Al met al waren we onder de indruk van Energie van Hengelo: de oprichters zijn er in geslaagd in twee jaar een goed lopende organisatie neer te zetten die onze gemeente op weg helpt met de klimaattransitie. We hopen dan ook dat Hengelo nog lang plezier mag beleven van deze coöperatie, die echt een aanwinst voor onze stad is.

Meer weten over Energie van Hengelo? Bezoek de website of loop eens binnen in hun vestiging aan het Stationsplein (naast Scapino).