Goede resultaten tijdens Begrotingsraad

beleidsbegroting 2023-2026.jpg
Door Susanne van den Beukel op 18 november 2022 om 11:20

Goede resultaten tijdens Begrotingsraad

In de Begrotingsraad van 9 november jl. diende de ChristenUnie twee moties en een amendement in. Als fractie zijn we dankbaar voor de aangenomen begroting, de steun voor onze inbreng en de prettige samenwerking met andere fracties.

Doorontwikkeling van Informatiewijzer
Om te voorkomen dat mensen vereenzamen hebben veel Hengelose organisaties een breed aanbod opgezet, zodat jong en oud elkaar kunnen ontmoeten. Omdat dit aanbod echter versnipperd en moeilijk vindbaar is, heeft onze fractie de motie 'Doorontwikkeling Informatiewijzer' ingediend. Met het updaten van de Informatiewijzer wordt dit ruime aanbod beter vindbaar. De motie werd met ruime meerderheid (31/3) aangenomen.

Drempel verlagen
Inwoners die slecht ter been zijn, moeten drempelvrij ergens binnen kunnen komen, zeker in gebouwen van de gemeente. Voor het Actieplan Toegankelijkheid Hengelo werd echter geen budget vrijgemaakt. Ons amendement 'Drempel verlagen; maak structureel werk van toegankelijkheid’ heeft het unaniem gehaald.

Geen gratis hondenpoepzakjes
Onze motie 'Herinvoering gratis hondenpoepzakjes, bevordering van een schone en leefbare gemeente’ heeft het helaas niet gehaald.

Deze belangrijkste raadsvergadering van het jaar duurde van 17.00 tot 24.00 uur. De hele fractie was aanwezig.
In totaal werden er 14 moties besproken. Een greep hieruit: er komen vouchers voor regentonnen, de lokale omroep 1Twente krijgt 50.000 euro en er komt een energiefonds voor verenigingen en maatschappelijke organisaties. Als ChristenUnie hebben we de motie over het circulair ambachtscentrum bij Twente Milieu mede ingediend en we zijn blij dat deze het unaniem heeft gehaald. Daarnaast trokken we samen met PvdA en CDA op voor de herinvoering van de starterslening. Ook deze motie heeft het met ruime meerderheid gehaald.
We zijn dankbaar voor de aangenomen begroting en de overduidelijke steun voor onze inbreng. Het was wederom een prettige en constructieve samenwerking met andere fracties.

Lees hier de algemene beschouwing van de ChristenUnie tijdens de Begrotingsraad. Alle moties en amendementen zijn hier terug te vinden en de Begrotingsraad hier terug te luisteren.