Hoe is het personenvervoer in Hengelo?

little-boy-731165_1920.jpg
Beukel van den JLF17816-bewerkt (002).jpg
Door Susanne van den Beukel op 28 september 2022 om 12:35

Hoe is het personenvervoer in Hengelo?

Vragen aan B&W

Vervoer van kinderen
De ChristenUnie heeft het college van B&W op 18 mei jl. vragen gesteld over personenvervoer. Aanleiding was het programma Pointer van 15 mei jl., dat aandacht  besteedde aan leerlingenvervoer: “Ouders klagen al jaren over de kwaliteit van het vervoer van hun kinderen. Van te laat komen op school, volle busjes en slechte communicatie tot wisselende chauffeurs. Ondanks rapporten met aanbevelingen verandert er weinig.”

Personenvervoer in Hengelo
Onze fractie ontving berichten die de constateringen van Pointer aanvullen. Hierbij gaat het vooral om het personenvervoer voor ouderen of mensen met een beperking (Wmo). Juist deze mensen zijn aangewezen op dit vervoer. Zij moeten soms lang wachten doordat ze niet of slecht geïnformeerd worden als de taxi te laat of niet komt. Ritten zijn nauwelijks goed van tevoren te plannen door een tekort aan chauffeurs, met als gevolg teleurstelling en frustratie.

Hoe is de kwaliteit?
De ChristenUnie heeft het college van B&W hier vragen over gesteld. Hoe staat het leerlingenvervoer in Hengelo er voor? Lukt het hier om kwaliteit te leveren?
Met welke aanbieders heeft de gemeente contracten en welke afspraken zijn er gemaakt? Komen er klachten binnen over de wijze, de communicatie en de kwaliteit van het personenvervoer?
In het maatregelenpakket voor bezuinigingen in het sociaal domein noemt het college de ambitie voor lagere vervoerskosten en het creëren van veel meer
voorzieningen dichtbij en in de wijk. Is er een verband tussen het terugdringen van de vervoerskosten? Welke acties heeft de gemeente al in gang gezet?

B&W: Verbeteringen doorgevoerd
Het college van B&W herkent zich niet in de uitzending van Pointer. In zijn antwoord op 13 september jl. stelt het college dat de vereiste kwaliteit normaal gesproken wordt geleverd. Omdat er ook in Hengelo een tekort aan chauffeurs is, startte Brookhuis Personenvervoer BV in januari een wervingscampagne, richtte in mei het leerlingenvervoer volledig opnieuw in en informeerde de ouders hierover. Hierdoor wist Brookhuis de kwaliteit op peil te houden.
Naast het maatwerkvervoer door Brookhuis, waaronder ook dagbestedingsvervoer, de regiotaxi en jeugdwetvervoer (vervoer van kinderen en jongeren naar en van een dagbestedingslocatie), heeft de gemeente een raamovereenkomst met Hulshof Taxicentrale BV en Taxicentrale Witteveen BV voor ritten verder weg. Er zijn afspraken over opleidingseisen en een certificaat levensreddend handelen, en eisen over vaste chauffeurs op vaste tijdstippen en een vaste reservegroep. Verder zijn er afspraken over het TX Keurmerk, marges zoals maximale reistijd en begeleiding waar nodig.
Normaal gesproken handelt de vervoerder klachten zelf af en neemt daarbij contact op met ouders, verzorgers of de Wmo-cliënt. Het is nog niet voorgekomen dat de vervoerder zich niet aan de afspraken houdt, en er zijn dus geen maatregelen nodig geweest, aldus B&W.

Uitzending Pointer: Klik hier

Vragen aan B&W:  Klik hier
Antwoorden van B&W: Klik hier