Ruimte voor herstel

RIBW.jpg
Door Susanne van den Beukel op 8 september 2022 om 12:15

Ruimte voor herstel

Het stond al lang op onze wensenlijst: een werkbezoek aan het RIBW (Regionale Instelling voor Beschermend en Begeleid Wonen). Dit is een organisatie die onder meer beschermde woonplekken biedt. Het RIBW heeft in Hengelo daarvoor 3 locaties met appartementen. De meeste cliënten wonen echter op zichzelf. Zij krijgen thuis de hulp en begeleiding die ze nodig hebben. Afgelopen vrijdag gingen Herman, Gerrit Jan en Susanne op bezoek bij een van de RIBW-locaties in Hengelo.

We werden gastvrij ontvangen en de teammanager, woonbegeleider en persoonlijke begeleider vertelden ons over het reilen en zeilen. Ook gaven ze antwoord op onze vragen. Zo kregen we een goed beeld van hoe het RIBW psychisch kwetsbare mensen ondersteunt – onder meer door ruimte en begeleiding (deels 24 uur) voor herstel te bieden. De openhartigheid van 2 cliënten ontroerde ons. Ze lieten ons hun appartement zien, deelden hun levensverhaal en vertelden hoe ze uiteindelijk bij het RIBW zijn beland.

Op weg naar een zelfstandig leven
Het RIBW biedt zelf geen zorg, maar werkt hiervoor samen met veel zorgpartijen. Denk aan Tactus Verslavingszorg, Mediant en Wijkracht. Cliënten kunnen ook aan dagbesteding deelnemen of zich bij een van de eigen initiatieven van het RIBW laten scholen. Dit om stap voor stap weer de weg terug te vinden naar een zelfstandiger leven. Velen hebben behoorlijk wat mee gemaakt. Hierdoor hebben zij een ondersteunende hand en vooral een luisterend oor hard nodig.

Als gemeente en vooral ook als ChristenUnie zien we het als onze taak om voor kwetsbaren in de samenleving op te komen – een schouder te bieden als het even zelf niet (meer) lukt. Uiteraard horen ook wij geluiden van inwoners die zich zorgen maken over hun veiligheid of over mensen die overlast veroorzaken. Soms is er weerstand tegenover beschermd wonen. Des te dankbaarder zijn we juist voor organisaties zoals het RIBW. Zij staan met hun kennis en kunde klaar voor kwetsbaren en bieden een weg naar herstel. Zonder het RIBW hadden de 2 cliënten waarmee wij spraken niet geweten waar ze nu zouden staan.

Doorstroom ontzettend belangrijk
Het is ook onze plicht als lokale politiek om plekken voor beschermd wonen te creëren én voor doorstroom te zorgen. Ondanks dat het RIBW hun wachttijd al terugdrong is de toekomst onzeker. Want steeds meer jeugdigen hebben een zwaarder zorgtraject nodig – en dus ook een plek voor beschermd wonen. Daarnaast zijn er cliënten die al in behandeling zijn en nog steeds op een plek wachten. De oorzaak? Mensen die klaar zijn om op zichzelf te gaan wonen, kunnen niet verhuizen. Simpelweg omdat er door de krapte op de woningmarkt geen woonruimte beschikbaar is. De doorstroom stagneert dus. Gevolg: nieuwe cliënten moeten nog langer wachten.

Als fractie zullen we – juist nu de komende jaren op grote schaal wordt gebouwd –deze doelgroep en opdracht in het oog houden.