Water

water.jpg
Door Susanne van den Beukel op 10 maart 2023 om 11:55

Water

Hebben wij binnenkort nog schoon, veilig en voldoende water? Water is essentieel voor mensen maar ook voor planten en dieren. Het op peil houden van schoon, veilig en voldoende water is niet vanzelfsprekend; erger nog, het staat onder druk. En daarom zijn de verkiezingen voor de waterschappen op 15 maart zo belangrijk.

Water is essentieel

Wat zou je doen als er geen water meer uit je kraan komt, de vaatwasser en wasmachine niet meer kunnen draaien? Wat als dit water niet meer drinkbaar is doordat het niet gezuiverd wordt? Wat als de droge seizoenen aanhouden zoals we ze de afgelopen jaren hebben meegemaakt? Dan zit er niet meer voldoende water in sloten en rivieren en komen we letterlijk droog te staan. De waterstanden van het grondwater gaan langzaam naar normaal, maar we zijn er nog niet. En dit is juist voor het begin van het groeiseizoen zorgwekkend.

Wat doet het waterschap? Het heeft drie wettelijke hoofdtaken en werkt dagelijks aan:

1. veilige dijken;
  2. voldoende en schoon oppervlaktewater en
  3. zuiveren van rioolwater van ongeveer 800.000 inwoners en bedrijven.

Voor ons in Hengelo e.o. is dat Waterschap Vechtstromen. Vanuit het dagelijkse werk aan deze hoofdtaken draagt het waterschap bij aan oplossingen om ook de grote opgaven het hoofd te bieden. Denk hierbij aan klimaatverandering, energietransitie, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, en biodiversiteit.

Wist jij dat we ongeveer 135 liter water per dag gebruiken? Dit o.a. voor het koken, wassen en douchen. Alleen voor het doorspoelen van de wc gebruiken we per dag al ongeveer 33 liter water. Bijna al dit water komt in het riool terecht. Het vieze water wordt weer schoongemaakt. Dit schoonmaken van rioolwater, ook wel afvalwater genoemd, gebeurt bij de rioolwaterzuivering. Waterschap Vechtstromen heeft 23 rioolwaterzuiveringen verspreid over het gebied. Daarna wordt het water teruggegeven aan de natuur. Het gezuiverde water heeft echter nog geen drinkwaterkwaliteit. Hier zitten o.a. nog medicijnresten of microplastics in. Maar waterzuivering is slechts een van hun kerntaken. Lees hier wat ze nog meer doen. (Link Ons werk - Vechtstromen)

Waterkeuzes – jij hebt invloed

“Investeren we extra belastinggeld in ruimte voor water om hevige stortbuien op te vangen of accepteren we schade van wateroverlast? Kiezen we voor een betere rioolwaterzuivering of gaan we minder afval zoals vet en medicijnresten door het toilet spoelen? Investeren we nog meer in het vasthouden van water tijdens droge perioden of moeten we gevolgen van klimaatverandering accepteren?” Aldus Waterschap Vechtstromen. “We willen allemaal schoon, veilig en voldoende water. Maar de manier waarop we dit realiseren, hoeveel we moeten investeren en wat we accepteren, vragen om keuzes. En daar heb jij invloed op! Nog een paar dagen en dan kun je jouw stem uitbrengen voor de waterschapsverkiezingen. Hiermee bepaal jij mede de richting van belangrijke waterkeuzes voor nu en de toekomst. De politieke partijen denken verschillend over de manier waarop het waterschap zijn taken het beste kan uitvoeren. Maar waar kies je eigenlijk voor en waar staan de partijen voor? Misschien heb je jouw keuze al gemaakt, maar als je nog dobbert, kijk dan hier: (link: Waterschapsverkiezingen - Vechtstromen)

Ruimte voor elkaar

Woensdag 8 april namen Alicja, Gerrit-Jan en Susanne deel aan een regionale informatiebijeenkomst waar Hugo Tromp, de lijsttrekker van de ChristenUnie voor Waterschap Vechtstromen, ons mee nam in de grote opgave waarvoor we staan en de keuzes die ChristenUnie maakt in haar programma ‘Ruimte voor elkaar’. De ChristenUnie ziet het als taak om in het waterschap zorg te dragen voor de schepping. Juist vanuit het waterschap kunnen we bijdragen om de aarde beter door te geven aan onze kinderen. We zetten in op herstel van balans tussen ecologie en economie. Zo is Nederland kampioen waterafvoer. Maar we moeten o.a. vanwege het veranderende klimaat omdenken en kampioen water vasthouden worden, aldus Tromp. Verder legde hij ons uit waar de verschillen in politieke keuzes liggen. Een voorbeeld ligt in de vraag hoe schoon we ons water willen hebben. ChristenUnie is voor het investeren in nog betere zuivering, zogenoemde trap 4 niveau, zodat ook medicijnresten en microplastics eruit worden gevist. Het verkiezingsprogramma kun je hier vinden. (link Verkiezingsprogramma 2023-2027 - ChristenUnie Vechtstromen (waterschap))

Want juist als Christenen zijn we ons ervan bewust dat we een rentmeestertaak hebben gekregen en zorgvuldig met de ons gegeven natuur moeten omgaan. Water als begin van de schepping is hierbij cruciaal.