ChristenUnie Hengelo wil bescherming voor starters tegen Opkopers

WildedeGerrit-Jan.png
Door Gerrit Jan de Wilde op 21 juni 2022 om 08:52

ChristenUnie Hengelo wil bescherming voor starters tegen Opkopers

Op dinsdag 21 juni is er een Politieke Markt geweest over opkoopbescherming. Deze bijeenkomst was het resultaat van de Motie “Opkoopbescheming zo snel mogelijk”. Deze heeft ChristenUnie samen met PvdA en SP in november 2021 ingediend. Klik hier voor de motie.

Opkoopbescherming is een nieuwe wettelijke mogelijkheid van gemeenten om in bepaalde delen van de stad maatregelen tegen opkopers van buitenaf te nemen, zoals een zelfbewoningsplicht voor kopers. Opkopers hebben het beste rendement bij relatief goedkope woningen. Hierdoor concurreren zij met starters op de woningmarkt. Opkopers hebben voordelen die starters niet hebben zoals sneller kunnen overbieden en ze hoeven minder voorbehouden te nemen, omdat ze er zelf niet in hoeven te wonen.

ChristenUnie wil een veilige woningmarkt waarin ook starters een eerlijke kans krijgen om een woning te kunnen kopen. Daarnaast blijft het ook belangrijk dat er een gezond aanbod blijft van huurwoningen in het middenhuur segment, maar delen van de stad waar een op de 6 woningen of meer door opkopers worden gekocht moeten wat ons betreft beschermd worden.
ChristenUnie verwacht dat door opkoopbeschermingsmaatregelen in een bepaalde wijk prijzen niet zullen dalen. Er blijft immers een landelijke woningnood. Echter, de excessen en bijbehorende problemen van illegale kamerverhuur en huizen die onbewoond blijven, krijgen minder kans. ChristenUnie  ondersteunt de gemeente waar het om handhaving van dergelijke problemen gaat.
De grondwet zegt dat de overheid de taak heeft voor voldoende goede woningen te zorgen. Met deze maatregelen wil ChristenUnie hier mede invulling geven. Echter maatregelen als opkoopbescherming betekenen een vermindering van het eigendomsrecht. Wat ChristenUnie betreft is het dan ook belangrijk dit soort maatregelen spaarzaam in te zetten. In dit geval zien wij evenwel een duidelijke noodzaak.

In de gemeenteraad bleek brede steun voor het uitwerken van gemeentelijke opkoopbeschermingsmaatregelen. Wij zijn blij met de uitkomst van deze politieke markt en de gedegen voorbereiding door de wethouder en ambtenaren en wij vertrouwen er op dat zij hiermee voldoende aanleiding hebben om er vlot mee door te pakken.