De deur is weer open (Politieke Markt)

Verkoopwagen.jfif
Door Susanne van den Beukel op 26 augustus 2020 om 20:01

De deur is weer open (Politieke Markt)

De kaas- of visboer die enkele dagen per week met zijn verkoopwagen voor uw winkelcentrum staat is voor u waarschijnlijk een vertrouwd gezicht. Een EU-besluit was de hoofdreden om het lokale standplaatsenbeleid aan te passen met als gevolg, dat o.a. de vergunning eind van het jaar zou zijn afgelopen en dat per loting had moeten worden besloten wie in de toekomst waar moet staan.

Een besluit wat tot ontevredenheid maar ook tot existentiële zorgen leidde, dit zowel voor de standplaatshouders als voor winkeliers in winkelcentra. Veel standplaatshouders hebben tijdens de politieke markt op 26 augustus dan ook gebruik van hun spreekrecht gemaakt.

Als fractie van de ChristenUnie hebben wij het college op de onwerkbare situatie en de enorme gevolgen gewezen. Bovendien hebben we een oproep gedaan om met andere gemeenten in gesprek te gaan op zoek naar een oplossing op maat; een oplossing zonder loting maar met een objectief oog voor continuïteit en kwaliteit en een looptijd van minimaal 10 jaar.
De oproep had effect en de wethouder toonde een begripvol luisterend oor. “We zijn er niet om ondernemers te pesten”, aldus de wethouder Gerrits aan het einde van deze politieke markt.
Opluchting, de deur naar een beter beleidsplan staat weer hoopvol open.