Op bezoek bij Oekraïense vluchtelingen

20220708_175550.jpg
Door Susanne van den Beukel op 15 juli 2022 om 20:04

Op bezoek bij Oekraïense vluchtelingen

De oorlog in Oekraïne drijft veel mensen op de vlucht op zoek naar een veilige haven.  Het voormalige stadskantoor aan de Hazenweg hier in Hengelo biedt zo’n plek. De gemeenteraad kreeg een rondleiding door het gebouw.

We startten in de ontmoetingsruimte op de begane grond.  Mensen kunnen hier spelletjes spelen en tv-kijken en ook voor de jongsten is er een speelplek. Achter in de hoek hoorde ik een klein jongetje met de houten treinbaan spelen. Daarna bekeken we een aantal kamers en het sanitair. Ook namen we een kijkje op de school op de 4e verdieping. Dit is een dependance van de Horizon, een Hengelose basisschool voor buitenlandse kinderen die het Nederlands nog onvoldoende beheersen. Wat zag het er onwijs gezellig uit!

Confronterend
De kinderen leren hier hun eerste woorden Nederlands. Zo waren veel voorwerpen in de klas voorzien van een sticker met de Nederlandse benaming, bijvoorbeeld ‘de kast’ of ‘de plant’. Aan de muur hing vrolijk knutselwerk met lachende gezichten van kinderen zoals Anastasia, Nastja en Koila. Er hing ook een kaart van Oekraïne, waarop de kinderen hebben aangegeven waar ze vandaan komen. Ze waren er niet, want de school was al uit op deze late middag. Toch vond ik dit best confronterend.

Vluchtelingen uit Ter Apel
Sinds deze week worden in dit gebouw ook vluchtelingen uit andere landen opgevangen. Zij zijn afkomstig uit het overvolle Ter Apel. Zoals u deze week uitgebreid in de krant kon lezen gaat het hier om gezinnen. En dus niet om alleenstaande mannen uit zogenaamde 3e landen. De gemeente kiest hiervoor omdat er al veel families in deze opvang zitten en de faciliteiten hierop zijn aangepast. In de toekomst is het streven om statushouders uit opvangcentra naar Hengelo te halen – zodat ze met hun inburgeringstraject kunnen beginnen. Dit is ook veel menselijker en logischer dan bussen vol mensen steeds weer opnieuw ergens onder te brengen. Ook al begrijpen we best dat dit in tijden van crisis soms niet anders kan.

Nijverheid verdient ook bezoek
Helaas konden we de huizen in de Nijverheid deze middag niet bezichtigen. Hier wonen vooral Oekraïense vrouwen met kinderen. Als fractie proberen we binnenkort ook daar een keer op bezoek te gaan. Zo krijgen we een completer beeld van hoe de opvang hier in Hengelo geregeld is. Bovendien willen we zo alle vrijwilligers een hart onder de riem steken. Want er zijn in Hengelo heel veel mensen die zich geheel belangeloos voor de vluchtelingen inzetten.