Op weg naar een fietsveilig Hengelo

Fietsveiligheid.jpeg
Door Susanne van den Beukel op 7 juli 2022 om 19:41

Op weg naar een fietsveilig Hengelo

Vrijdagmiddag 1 juli ging onze fractie – uiteraard op de fiets – op pad voor een bezoek aan de Fietsersbond. Doel was om elkaar te leren kennen en vooral naar elkaar te luisteren. We streken neer in de mooie tuin van de voorzitter van de afdeling Hengelo. Weer eens wat anders dan een vergaderkamer op het Stadhuis!
De Fietsersbond herhaalde dat de ChristenUnie met afstand het fietsvriendelijkste verkiezingsprogramma heeft. Dat is een mooi compliment! Want de komende vier jaar willen wij een fietsveilig Hengelo realiseren. Sterker nog, ons doel is om de fietsstadverkiezingen van de Fietsersbond te winnen. Dat betekent dat er, ondanks de gezette stappen, nog veel werk aan de winkel is.

Fietsveiligheid hoogste prioriteit
Wat zijn de aandachtspunten van de Fietsersbond? En hoe kunnen wij vanuit de politiek hier een bijdrage aan leveren? De fietsveiligheid staat bij de bond voorop. Zo houden de leden de fietsknelpunten in de stad bij. Als er bepaalde (her)ontwikkelingen zijn, bijvoorbeeld de aanleg van een nieuwe straat, wil de Fietsersbond al in een vroeg stadium betrokken zijn. Vooral om mee te denken over fietsvriendelijke oplossingen. Dat lukt helaas niet altijd. Terwijl er vaak met kleine details al fietsvriendelijke situaties gecreëerd kunnen worden – en paaltjes en dure eilandjes niet eens nodig zijn.

Knelpunten in Hengelo
Ook gevaarlijke oversteekplaatsen in Hengelo kwamen tijdens ons gesprek aan bod. Best confronterend hoe wij allemaal uit ervaring mee konden praten. Concrete voorbeelden noemen was helaas heel makkelijk. Nog maar enkele weken geleden kwam er een meisje van 14 om het leven bij een ongeval aan de Oldenzaalsestraat.
Ook de verkeersstroom van Hengelo Noord naar Hengelo Zuid (en via het centrum) heeft aandacht nodig, aldus de vrijwilligers van de Fietsersbond. Hetzelfde geldt voor de plannen rondom de fietssnelweg F35. Een van de aanwezigen verwoordde het treffend: “Fietsers en wandelaars zijn net als water. Ze zoeken altijd de kortste weg.” Hoe herkenbaar!

Snelheidslimiet op fietspaden
Ook snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Dit komt door de toenemende populariteit van onder meer e-bikes, speedpedelecs en elektrische bak- en transportfietsen. Het streven moet dus zijn om de snelheid uit een traject te halen – door bijvoorbeeld een maximum snelheid van 30 km per uur in te stellen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen veilig en vlot door Hengelo kan fietsen.

Als fractie hebben Herman, Gerrit Jan en ik (Susanne) veel van dit bezoek opgestoken. Het was een verhelderend en uitermate gezellig gesprek. We gaan hier in de toekomst nog zeker op terugkomen!

Labels: