Een plek voor dak- en thuislozen

20220624_165431.jpg
Door Susanne van den Beukel op 29 juni 2022 om 12:22

Een plek voor dak- en thuislozen

Nadat corona een aantal keren roet in het eten gooide, was het vrijdag 24 juni dan eindelijk zo ver. Tijd voor een werkbezoek van de gemeenteraad aan ’t Heemsdock. Dit is een locatie van Humanitas Onder Dak aan de Deldenerstraat. De 12 woonstudio’s, opgeleverd in september 2020, zijn bedoeld voor mensen in de knel. Jongeren of volwassenen die dak- of thuisloos zijn – of dreigen dit te worden. Ofwel, mensen die om uiteenlopende redenen de aansluiting met de samenleving zijn kwijtgeraakt.

Al in 2021 heeft de ChristenUnie vragen aan het college gesteld over hoe de opvang voor dak- en thuislozen hier in Hengelo geregeld is. Samen met de PvdA-fractie hebben we toen zelf het initiatief genomen voor een bijeenkomst over dit onderwerp. Vanwege corona werd deze online gehouden. Het werd een boeiende avond. Want naast betrokken ambtenaren kwamen ook medewerkers van Humanitas Onder Dak aan het woord. Ze vertelden over hun praktijkervaringen en nodigden ons toen al uit om een keer een kijkje te nemen bij ’t Heemsdock.

Warm en gastvrij voor iedereen
Ik keek er naar uit om alles wat ik al van papier kende in de praktijk te zien. Het bezoek stelde niet teleur. Integendeel. ’t Heemsdock is een mooie locatie met een warm en gastvrij welkom voor iedereen. In de ontmoetingsruimte op de begane grond staat de koffie altijd klaar en is er een luisterend oor. Bewoners kunnen er een spelletje doen of op de computer in de hoek hun administratieve zaken regelen. Medewerkers van Humanitas Onder Dak staan klaar om ze te helpen of waar nodig door te verwijzen. Er is op dit gebied een nauwe samenwerking met onder andere Welbions, Tactus en Mediant. Eén keer in de week bereiden de bewoners samen met de medewerkers een warme maaltijd.
De mensen hier zijn door verschillende redenen aan de zijlijn van de samenleving komen te staan. Ze hebben begeleiding nodig en willen hun leefsituatie verbeteren. De 12 woonunits staan beschikbaar voor 24-uurs-, nacht- of crisisopvang. Een bewoner was zo gastvrij om ons zijn tijdelijke thuis te laten zien. We hadden een leuk gesprek en hij speelde zelfs een lied voor ons op zijn gitaar.

Stap voor stap weer op eigen benen
Soms zit het leven niet mee en groeien de problemen mensen boven het hoofd. Dan is het prachtig als er een plek is waar ze naast een veilige haven ook structuur krijgen. In ’t Heemsdock draait alles om gelijkwaardigheid, eigen verantwoordelijkheid, eigen regie en eigen kracht. Bewoners gaan stap voor stap weer volwaardig participeren in de samenleving. Ze moeten zelf hun was doen, helpen bij de schoonmaak en kunnen aan een werk- en leertraject deelnemen. Ook hebben ze de mogelijkheid in een houtwerkplaats en een creatief atelier hun talenten te ontwikkelen (dagbesteding). Ik was onder de indruk van de creativiteit en de stukken die hier zijn ontstaan. Enkele bewoners bleven speciaal voor ons extra lang om ons hun werken te laten zien.
Als ChristenUnie zijn we dankbaar voor dit kijkje achter de schermen. Het is onze taak om de kwetsbare inwoners in onze samenleving te steunen als het leven even niet mee zit. Want in Hengelo hoeft niemand op straat te wonen.

Labels: