Nieuwe Energie

Door Herman Groeneveld op 25 januari 2022 om 21:27

Nieuwe Energie

Waarom nu?

Op 25 januari was er een politieke markt om het Omgevingsprogramma Nieuwe Energie vast te stellen en daarmee de zoekgebieden aan te wijzen voor zonnevelden en windmolens. Zowel voor- als tegenstanders in de gemeenteraad wensen een onderzoek naar het plaatsen van windmolens bij de splitsing van de A1 en A35.

De energietransitie is een van de grootste maatschappelijke opgaven om klimaatverandering tegen te gaan. Afgelopen zomer waren de gevolgen hiervan duidelijk zichtbaar, en ook Hengelo kreeg daar een staartje van mee. Daarom moeten we nu stappen zetten, door de elektriciteit die wij verbruiken duurzaam op te wekken. Hoe, waar en met wie we in Hengelo de komende jaren duurzame energie gaan opwekken staat in het Omgevingsprogramma Nieuwe Energie. Waar moeten energieprojecten aan voldoen en hoe kunnen de inwoners van Hengelo en buurgemeenten meedenken?

Onderzoek en inspraak
De gemeenteraad van Hengelo stelde op 23 juni 2021 de Regionale Energiestrategie Twente 1.0 (RES) vast en daarmee de bijdrage voor duurzame elektriciteitsopwekking via zon en wind. Om hier invulling aan te geven en aan de doelstellingen van Hengelo uit het programma Nieuwe Energie Hengelo (NEH) 2017-2022, zijn er in de Omgevingsvisie Hengeloos Buiten zoekgebieden voor zon en wind aangewezen.
Om binnen de zoekgebieden tot zoeklocaties te komen heeft er een uitgebreid participatieproces plaatsgevonden. Ook is er een locatie-onderzoek uitgevoerd naar de effecten van zonnepanelen en windturbines op de leefomgeving en het milieu. Rond dit Omgevingsprogramma Nieuwe Energie 2021-2030 zijn door bewoners en organisaties diverse zienswijzen ingediend.

Verdeeldheid
Tijdens de politieke markt bleek dat er veel verdeeldheid is tussen de fracties, ook binnen de collegepartijen. VVD en D66 willen onderzoeken afwachten voordat er definitief molens geplaatst worden. SP vindt dat provincie of rijk de regie moet pakken op plaatsing van molens.

Veel onzekerheden
Herman Groeneveld van de ChristenUnie vindt dat er nog veel onzekerheden zijn over dit ingewikkelde onderwerp. En het onderwerp leeft. Er zijn meer dan driehonderd zienswijzen ingediend. Daarnaast is een online petitie drieduizend keer ondertekend. Hij sprak zijn waardering uit voor het college en de ambtenaren: - ‘Je kunt het nooit goed doen voor iedereen’ - en dankte ook alle insprekers die hun oprechte zorgen delen. ‘Het is echt anders om zorgen van papier te lezen dan wanneer deze persoonlijk met ons worden gedeeld. Het heeft onze fractie erg geholpen bij onze standpuntbepaling voor vanavond.’

Eerst onderzoeken afwachten
Herman Groeneveld vraagt zich af waarom we nu het Omgevingsprogramma Nieuwe Energie moesten vaststellen en daarmee al de zoekgebieden aan te wijzen voor zonnevelden en windmolens.

Waarom nu…
… het programma vaststellen, nu er nog geen duidelijkheid is over de gezondheidseffecten van molens van 250 meter hoog?
… nu nog niet duidelijk is wat het effect is van deze molens op de natuur in de Woolder Es?
… nu afstandsnormen voor windmolens in de maak zijn?
… nu eind mei een debat gevoerd zal worden in Provinciale Staten over concentratie van molens in Overijssel?
… als nog niet bekend is wat het effect is op de vruchtbaarheid van kostbare landbouwgrond als deze 25 jaar weg wordt gestopt onder een laag panelen?
… nu in het kabinet de deur weer wordt opengezet voor kernenergie?
… als we weer in de krant hebben kunnen lezen dat, ook in Twente, de netcapaciteit onder grote druk staat?
… als ook vanuit diverse inwoners handreikingen worden gedaan, bijvoorbeeld om parkeerterreinen te overkappen met zonnepanelen (Thales, ATC) of om kleinere molens te plaatsen op en rond bedrijfsterreinen (of Welbions)?
… de tijd nog niet rijp is voor besluitvorming? We moeten de nodige en zeer bepalende vervolgonderzoeken afwachten om meer duidelijkheid vanuit provincie en rijk te krijgen. (Nee, dat is geen weglopen voor verantwoordelijkheid).’

Ideeën van inwoners
Herman Groeneveld: ‘Vraag aan de wethouder: is het niet een goed begin als we de reikende hand van de inwoners met hun ideeën pakken en alvast beginnen (ook is het maar klein en niet genoeg voor de opgave die er ligt)? Dat geeft ons juist NU de nodige ruimte.
En, wat ons betreft het allerbelangrijkste, geeft dat ons niet de kans om het gesprek met onze inwoners voort te zetten en dit lastige vraagstuk écht samen op te pakken?
Want één ding is ons vorige week ook opgevallen. Er zit veel denkkracht bij onze inwoners. Laten we dat vooral benutten in plaats dat het tussen ons in komt te staan.’

Uitstel is geen afstel
‘Uitstel betekent wat ons betreft niet automatisch afstel’, vervolgt Herman Groenveld. ‘De afgelopen jaren hebben wij vaker gezegd: met de energie-opgave die op ons bordje ligt, kunnen we het ons niet permitteren om op voorhand al opties uit te sluiten. Dat geldt wat ons betreft niet alleen voor zon, maar ook voor wind.
Ten tweede: als ChristenUnie lopen we niet weg voor onze verantwoordelijkheid, zeker niet als het gaat om de aarde die wij in bruikleen hebben.
Maar bij verantwoordelijkheid hoort ook dat we besluiten goed kunnen uitleggen aan onze inwoners. En zo ver zijn wij dus nog niet.’

Windmolens en gezondheid
Windmolens wekken duurzame elektriciteit op, waardoor we de klimaatverandering proberen tegen te gaan. Maar plannen voor windmolens in je directe omgeving roepen wel vragen op. Wat betekent dit voor je gezondheid?

• Mensen kunnen zich storen aan de slagschaduw, vinden dat windmolens het uitzicht bederven of – het grootste bezwaar – vrezen geluidshinder.
    De ronddraaiende wieken maken een zoevend geluid, zeker als ze sneller draaien. Langdurige geluidshinder heeft gevolgen voor de gezondheid door stress en daarmee samenhangende klachten, zoals hoofdpijn en slecht slapen.
    Anders dan bij verkeersgeluid, zien we bij geluidshinder van windmolens geen directe gezondheidseffecten, maar er is nog weinig onderzoek naar gedaan. Doordat het ’s nachts stiller is, zijn windmolens dan vaak beter hoorbaar dan overdag. Het lijkt aannemelijk dat windmolengeluid de slaap kan verstoren, maar de uitkomsten van een aantal onderzoeken spreken elkaar tegen.
    Hoe hinderlijk het geluid wordt ervaren, hangt af van de sterkte en het soort geluid, en verschilt van persoon tot persoon. Zo’n 10 tot 15% van de bevolking is geluidgevoelig, waardoor zij er eerder en meer last van hebben dan anderen. Zij kunnen zich dan minder goed concentreren, zich moeilijker ontspannen of worden er sneller wakker door.
  • Ook de omstandigheden spelen een rol. Je kunt je onveilig voelen door de aanwezigheid van windmolens, of bang zijn voor de gevolgen, bijvoorbeeld voor de waarde van je huis.

Minder kans op overlast van windmolengeluid hebben mensen die invloed hebben gehad doordat ze vroegtijdig bij de plannen zijn betrokken. Dat geldt ook voor mensen die voordeel hebben van windmolens, bijvoorbeeld als ze er geld mee verdienen.

Bron:  https://ggdleefomgeving.nl/omgeving/windmolens/windmolens-en-gezondheid/