Nieuwsbrief CU Hengelo december 2022

Voorwoord

Op de valreep voor de kerstvakantie krijg je nog een nieuwsbrief van ons. Zo ben je weer helemaal bijgepraat over het laatste nieuws uit de fractie.

We hebben dit keer 3 onderwerpen voor je: over daklozenopvang, schoolgebouwen in Hengelo en een nieuwe maatregel voor starters op de woningmarkt. Divers als altijd dus.

Kerstgroet

Vanessa, Jeroen, Susanne, Herman en Gerrit Jan

Een jonge vrouw die nog maagd is, zal zwanger worden. Ze zal een zoon krijgen, en hij zal Immanuel genoemd worden. De naam Immanuel betekent: God is bij ons! (Matteüs 1:23)

Misschien verheug je je net als wij op een paar vrije dagen. Momenten samen met familie en dierbaren, maar vooral een tijd van bezinning en de vreugde van kerst. Maria beviel in rumoerige tijden, op een plek die verre van comfortabel was. Jezus werd geboren midden onder ons – de Immanuel.

Het jaar dat bijna achter ons ligt, werd net als toen gekenmerkt door onrust en onvrede. Mensen zien uit naar meer verbondenheid, naar meer aandacht voor elkaar. Maar ze kijken vooral uit naar hoop. Hoop op vrede, hoop op gerechtigheid en hoop op meer liefde tussen de mensen. Precies om die reden vieren we feest.

De fractie en het bestuur van de ChristenUnie Hengelo wenst je een gezegende kerst en een HOOPvol 2023!

Forse toename aantal dak- en thuislozen – CU stelt vragen

Eind november bereikte ons het alarmerende bericht dat het aantal dak- en thuislozen het afgelopen jaar explosief toenam. Onder jongeren was er een toename van 50% en onder volwassenen 25%. Hierdoor is er een schrijnend tekort aan opvangplaatsen ontstaan. Het Leger des Heils trok landelijk aan de bel. We lazen in Tubantia dat Humanitas Onder Dak en het Leger des Heils Enschede deze situatie herkennen. De daklozenopvang puilt uit en mensen slapen op stoelen.

Het Leger des Heils en Humanitas Onder Dak maken zich grote zorgen over de toename van het aantal dak- en thuisloze jongeren. Vooral nu de winter is aangebroken. Deze instanties wijzen meerdere mogelijke oorzaken aan. Zo stopt momenteel de jeugdzorg zodra een kind 18 jaar wordt. Ook moeten jongeren soms na hun 21e verjaardag het huis uit vanwege de kostendelersnorm. Dit betekent dat de bijstandsuitkering van ouders wordt verlaagd als er meerdere volwassenen in hetzelfde huis wonen. Er wordt nu gezocht naar mogelijkheden om de opvangcapaciteit uit te breiden. Want gebrek aan locaties is het grote struikelblok.

Daarom stelde Susanne in de raadsvergadering van 7 december jl. de mondelinge vragen aan het college van B en W.

• Herkent het college deze zorgen? Zo ja, hoe hoog is de toename van het aantal dak- en thuislozen in de gemeente Hengelo?
  • Is er in de gemeente Hengelo genoeg (extra) opvangcapaciteit specifiek voor jongeren? Zo nee, kan dit indien nodig op korte termijn geregeld worden?

Het hele verhaal, inclusief de reactie van de wethouder, lees je op onze website.

Schoolgebouwen in Hengelo: vernieuwing dringend nodig

60% van de schoolgebouwen in Hengelo is te oud, zo blijkt uit onderzoek. Een urgent probleem dat ook een urgente oplossing nodig heeft. Op 6 december gaf de gemeente een eerste voorzet. In dit artikel lees je er alles over.

Gemeente verantwoordelijk voor huisvesting scholen
Eerst even een korte toelichting. Gemeenten hebben een wettelijke zorgplicht en verantwoordelijkheid voor de huisvesting van primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Daaronder vallen onder meer nieuwbouw, uitbreidingen en renovatie. Gemeenten ontvangen hiervoor geld van het Rijk. Schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor het (kleine) onderhoud en ontvangen hiervoor apart geld van het Rijk.

Alles over het Integraal Huisvestingsplan (IHP)
Gemeenten kunnen samen met schoolbesturen een Integraal Huisvestingsplan (IHP) opstellen. In het IHP staan de benodigde investeringen in de onderwijshuisvesting, zowel op korte als op lange termijn. Hiervoor zijn allerlei inventarisaties nodig. Denk aan de huidige staat van de schoolgebouwen, de bezettingsgraad, leerlingenprognoses en onderwijskundige ontwikkelingen. Vanwege het Klimaatakkoord staan er in het IHP ook allerlei eisen op het gebied van duurzaamheid. En door corona is er meer aandacht gekomen voor gezondheidseisen, zoals een goede ventilatie.

Vernieuwing dringend nodig in Hengelo
In november waren we als fractie op werkbezoek bij het Huis van Onderwijs in Hengelo. Hier zijn we dankbaar voor, want zo kregen we een goed idee van de urgentie van dit probleem. Zo is in Hengelo 60% van de schoolgebouwen ouder dan 40 jaar. Hier ligt dus een flinke opgave voor de gemeente en schoolbesturen.

Maar voordat de scholen vernieuwd kunnen worden, is er eerst een vernieuwd IHP nodig. Daarom werd er op 6 december een politieke markt georganiseerd. Het college van B en W presenteerde tijdens deze beeldvormende bijeenkomst 4 mogelijke scenario’s. Hierin werd uiteen gezet wat we de komende jaren kunnen doen en hoeveel geld dat gaat kosten. Maar 3 van deze scenario’s voldeden niet aan de kwaliteitseisen die het college zelf heeft vastgesteld.

Kosten zijn hoog, maar hoe hoog?
Tijdens deze avond kregen ook de schoolbesturen het woord. Zij schetsten hun zicht op de situatie. Dat gaf de raadsfracties – naast de presentatie vanuit het college – een helder beeld. De financiële impact de komende jaren is groot, want dit gaat miljoenen euro’s kosten. Vanuit de ChristenUnie namen Gerrit Jan en Susanne deel aan deze bijeenkomst. Dankzij het gesprek met de schoolbesturen tijdens ons werkbezoek konden we ons uitstekend voorbereiden. We waren kritisch in onze bijdrage. Want wij hebben de wethouder al eerder dit jaar gevraagd wat de plannen voor het IHP zijn en hoeveel geld er mee gemoeid is. Ondanks herhaaldelijke vragen kregen we alleen te horen dat het om substantiële bedragen gaat. In de begroting 2023-2026 is ook geen exact bedrag ingevuld. Daar kunnen we als raad dus weinig mee.

Hoe gaat het verder?
Wij moeten natuurlijk een weloverwogen keuze kunnen maken. Gelukkig organiseert het college begin volgend jaar een overleg waar we al onze technische vragen kunnen stellen. Daarnaast maken we ook dankbaar gebruik van de uitnodiging van de schoolbesturen om scholen in Hengelo te bezoeken. Op die manier krijgen we een nog beter beeld van de huidige situatie en de daarmee verbonden urgentie. Pas daarna komen we nog een keer als fracties bij elkaar. We gaan dan in een tweede beeldvormende politieke markt verder praten over de uitgewerkte scenario’s. Kortom: wordt vervolgd.

Heet van de naald: vanaf nu meer ruimte voor starters en kamerbewoning Hengelo

Foto van speeltuin in Groot Driene, bron : Funda.nl

Nog een kersvers nieuwtje naar aanleiding van de gemeenteraadsvergadering van 21 december. De maatregel voor opkoopbescherming is gisteravond aangenomen door de gemeenteraad.

We zijn hier als mede-indiener (samen met SP en PvdA) erg blij mee. Hierin is geregeld dat voor wijken met relatief veel huisjesmelkers voortaan een zelfbewoningsplicht geldt. In wijken als Groot Driene en de Woolderes met veel betaalbare starterswoningen horen juist jonge starters hun eerste huis te kunnen kopen. Investeerders die in dit segment woningen willen kopen voor de verhuur, hebben voldoende aanbod elders.
Deze maatregel is vooral bedoeld om starters te helpen. Bijkomend voordeel is dat er ook meer ruimte voor kamerbewoning komt. Want er gaan in deze wijken nu waarschijnlijk minder panden naar investeerders die kamerverhuur als doel hebben.