Lees het laatste nieuws van de Hengelose CU-fractie

Nieuwsbrief CU Hengelo november 2023

Nieuwsbrief november 2023

In deze nieuwsbrief lees je onder meer het volgende:

• Goede resultaten ChristenUnie bij Begrotingsraad
  • Blauwe zaterdag in Hengelo
  • Van het bestuur
  • Geef geloof een stem aanstaande woensdag!

Een betere afvalinzameling, minder regeldruk voor vrijwilligers en langer gratis lid van de bieb

Woensdag 8 november was het weer tijd voor de Begrotingsraad. Op die avond werd de Beleidsbegroting 2024-2027 vastgesteld. In totaal kon zo’n 380 miljoen euro worden verdeeld. Niet voor niets was dit dan ook de belangrijkste raadsvergadering van het jaar. De ChristenUnie was mede-indiener van vijf moties, die allemaal werden aanvaard. Een mooi resultaat waar we erg dankbaar voor zijn.

Afval heet hangijzer
Twee van de vijf moties gingen over afval. De ene motie moet de inzameling van pmd (plastic, metaal en drankkartons) en oud papier verbeteren. Concreet betekent dit dat de bovengrondse oranje en blauwe containers voor respectievelijk pmd en oud papier in de toekomst verdwijnen, behalve bij de milieupleintjes bij supermarkten. In plaats daarvan krijgen bewoners gratis plastic zakken voor pmd. Deze kunnen ze kwijt bij inzamelpunten die bij hoogbouw worden ingericht. Ook worden de routes voor de inzameling van oud papier waar nodig uitgebreid voor hoogbouw. Dus straks mogen alle flatbewoners hun oud papier eens per maand aan de straat zetten.

Waarom deze motie? Vooral het afval in de containers voor pmd is in veel gevallen sterk verontreinigd. Hierdoor wordt dit vaak niet gerecycled, maar verbrand. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het zorgt ook voor hogere afvaltarieven. We hopen dat deze verandering de afvalstroom schoner maakt – en uiteindelijk een positief effect op ons klimaat én onze portemonnee heeft.

De andere motie had betrekking op afval in het algemeen. Een speciale werkgroep kwam eerder dit jaar namelijk tot de conclusie dat het in de gemeente Hengelo ontbreekt aan een duidelijke, overkoepelende visie. Dankzij deze motie komt er in 2024 een omgevingsprogramma voor afval. Dit moet ervoor zorgen dat er beleid wordt gemaakt waarin ook zaken als de openbare ruimte, circulariteit en duurzaamheid worden betrokken.

Langer gratis lid van de bieb
Ook was de ChristenUnie mede-indiener van de motie ‘Gratis bibliotheek tot 27 jaar’. Op dit moment is het nog zo dat je vanaf je 18e verjaardag moet betalen voor lidmaatschap. Uit de cijfers blijkt echter dat het bieblidmaatschap drastisch afneemt zodra jongeren 18 jaar worden. In andere gemeenten in Nederland is het gratis lidmaatschap opgerekt tot 27 jaar. En wat bleek? De bieb liep hierdoor nauwelijks inkomsten mis, terwijl het ledenbestand wel een groeispurt maakte. Het college gaat nu onderzoeken of dit ook in Hengelo haalbaar is.

Minder regeldruk voor vrijwilligers
Een andere motie die CU van harte mede-indiende ging over vrijwilligers. Er worden namelijk steeds meer eisen gesteld aan vrijwilligerswerk. Dit maakt het voor verenigingen, stichtingen, kerken en andere vrijwilligersorganisaties bijna onmogelijk om nog mensen te vinden. Terwijl die organisaties wel het cement van de samenleving vormen. De gemeente gaat nu inventariseren welke wet- en regelgeving ze in de weg staat.

Extra aandacht voor de knelpunten van de F35
Tot slot was er nog een motie over het fietsbeleid, een onderwerp dat ons na aan het hart ligt. Hierin krijgt de gemeente de opdracht om de knelpunten van de F35 te onderzoeken én op te lossen. Denk hierbij aan bekende knelpunten zoals de kruisingen met de Kettingbrugweg, de Kuipersdijk, achter het station en de Deldenerstraat/Marskant.

Samen met GroenLinks hadden we al eerder een vergelijkbare motie ingediend, die het toen niet haalde. Nu zijn we extra blij dat het is gelukt en dat deze punten bij de uitwerking van de fietsagenda in 2024 duidelijk op de actielijst staan.

Ravijnjaar komt eraan
In haar bijdrage sprak fractievoorzitter Susanne van den Beukel haar steun uit voor het college als het gaat om het ravijnjaar dat er in 2026 aan komt. Met ingang van dat jaar gaat het Rijk de financiering van gemeenten structureel verlagen. Dat betekent dat veel gemeenten dan tegen grote tekorten aanlopen. Zo ook Hengelo. Het college heeft er bewust voor gekozen om het negatieve saldo niet op de poetsen. Wij staan achter dit statement naar Den Haag – ook al hadden wij natuurlijk liever voor een sluitende begroting gestemd.

Grote veranderingen in het sociaal domein
Verder vroeg Susanne aandacht voor de transitie van het sociale domein. Het gaat hierbij om grote en ingrijpende plannen. Als fractie ontvingen we bezorgde berichten van zorginstellingen die met de nieuwe regels voor aanbesteding te maken hebben en nu midden in een uitermate spannend proces zitten. Ze riep het college dringend op erop te letten dat de cowboys in de zorg dit ‘monopoliespel’ niet winnen. Het college ging hierop in en kon een deel van onze zorgen herkennen en wegnemen met de bevestiging dat ze zeker alert zijn op frauderende instellingen.

Geld nodig voor verouderde schoolgebouwen
Ook stipte Susanne het integraal huisvestingsplan voor scholen aan. Veel schoolgebouwen in Hengelo voldoen al lang niet meer aan de eisen. Als CU willen we onze kinderen – letterlijk – niet in de kou laten zitten. Voor dit moment staat het maximaal haalbare in de begroting. Desondanks blijven wij als CU over dit onderwerp de komende jaren het gesprek aangaan.

Lees hier de algemene beschouwing van Susanne. Alle moties en amendementen vind je hier. Ook kun je de Begrotingsraad hier terugluisteren.

Blauwe zaterdag in Hengelo

Zaterdag 11 november was het blauwe zaterdag in Hengelo. Ofwel: de ChristenUnie Hengelo stond in de stad om campagne te voeren. Het weer werkte niet echt mee, maar het was zeker de moeite waard.

Of zoals fractievoorzitter Susanne van de Beukel het zei: "Jongens, wat had ik koude voeten maar een warm hart. Ook is flyeren niet mijn grootste hobby (ik ben eerlijk). Maar dan kom je toch weer met leuke en bemoedigende verhalen thuis, had je plezier met je CU-maatjes, goede gesprekken en veel lol met de andere partijen naast ons én bijzondere momenten met mensen aan de stand. Groot en klein, jong en oud konden we vandaag spreken. Mensen uit Hengelo, bezoekers uit de regio én zelfs politiek betrokken Duitsers kwamen op een praatje langs (leuk, of niet?!)"

Ook bestuurssecrataris Tracy Vermeer was enthousiast: "Waardevolle campagnezaterdag gehad, goede gesprekken en veel gelachen. Er valt wat te kiezen en elke stem telt!"

Campagnezaterdag 11 november

Van het bestuur

Save the date

We houden het kort dit keer:

• Op maandagavond 11 december is er weer een Algemene ledenvergadering. Een aparte uitnodiging volgt nog, maar noteer deze datum alvast in je agenda!
  • Graag herinneren we je nog aan onze openstaande vacatures voor bestuurslid, penningmeester en webmaster. Ken je of ben je die persoon die wij zoeken? Stuur dan een mail naar secretaris@hengelo.christenunie.nl.

Geef geloof een stem aanstaande woensdag!

Het is bijna zover: aanstaande woensdag zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Net als in Hengelo zijn er ook elders in de regio veel blauwe zaterdagen georganiseerd. Ook de landelijke CU-kandidaten hebben zich hier in de buurt laten zien.

Alwin te Rietstap uit Kloosterhaar, nummer 4 op de kandidatenlijst, heeft afgelopen zaterdag 120 km door de regio gefietst. Doel was om ideeën op te halen die hij gaat bundelen in een agenda speciaal voor onze regio. Ook lijsttrekker Mirjam Bikker was in de buurt: bij het verkiezingsdebat van de UT en Tubantia, en bij een live-aflevering van NPO Radio 1 in Hardenberg. En vanavond (maandagavond) zijn Nico Drost en Alwin te Rietstap in Enschede voor een debat over zorgzame gemeenschappen.

Help je mee met de laatste loodjes van de campagne? Dat kun je bijvoorbeeld als volgt doen:

• Bid voor de verkiezingen
  • Doe mee aan de online gebedsbijeenkomst vanavond
  • Verwijs twijfelaars uit je omgeving naar de twijfellijn van de CU
  • Deel de standpunten van de CU
  • Stem op 22 november op de ChristenUnie