Wij hebben vacatures!

Nieuwsbrief CU Hengelo mei 2023

Nieuwsbrief mei 2023

Vacatures in het bestuur van de ChristenUnie Hengelo

Dit keer een speciale editie van de nieuwsbrief. Er zijn namelijk een aantal vacatures in het bestuur van de ChristenUnie.

Draag je ons een warm hart toe? Wil je een bijdrage leveren aan het bestuur van onze afdeling en zo de fractie ondersteunen in het goede werk dat ze doen? Wil je lokale uitdagingen helpen oplossen? Heb je vanuit je werkervaring affiniteit met bijvoorbeeld strategie en beleid? Lees dan snel verder!

In het bestuur van de lokale CU-afdeling Hengelo, Dinkelland, Borne, Hof van Twente en Oldenzaal is namelijk ruimte voor meerdere nieuwe leden. We zijn specifiek op zoek naar:

• een of meer algemene bestuursleden,
  • een penningmeester,
  • een webmaster en
  • mensen die willen meedenken over bepaalde thema’s.

Het gaat hier om vrijwillige functies. Om je als bestuurslid en penningmeester verder te bekwamen in je taken, zijn er allerlei cursussen vanuit het landelijke partijbureau beschikbaar. Iedereen is welkom. We willen graag een waardevolle en inclusieve mix van verschillende kerkelijke achtergronden, levensfase, capaciteiten en woonplaats.

Wil je meer weten of je beschikbaar stellen als (aspirant-)bestuurslid of meedenker? Neem dan contact op met secretaris@hengelo.christenunie.nl. Hieronder lees je meer over de vacatures. En helemaal aan het eind van deze nieuwsbrief vind je meer info over hoe het bestuur werkt.

Over de rol van algemeen bestuurslid

Stadhuistoren Bevrijderslaantje

Betrokken zijn bij de ChristenUnie, maar (momenteel) geen politieke ambities? Wil jij een bijdrage leveren aan de ambitie en strategie van onze lokale CU-afdeling Hengelo, Dinkelland, Borne, Hof van Twente en Oldenzaal? Dan is het bestuur op zoek naar jou!

Op dit moment zoeken we een of meer algemene bestuursleden die het bestuur van de ChristenUnie Hengelo en omgeving komen versterken. Er is genoeg ruimte om eerst te verkennen of het bij je past. Binnenkort hebben we een strategiedag waar je rustig kunt zien hoe wij als fractie en bestuur samenwerken. Voel je uitgenodigd!

In deze rol krijg je veel gelegenheid voor persoonlijke groei en ontwikkeling. We werken als bestuursteam prettig samen. We vullen elkaar aan, leren van elkaar en versterken en bemoedigen elkaar. Deze bestuursfunctie mag dus gerust een groeifunctie voor je zijn. Laat je niet weerhouden of afschrikken als je nog geen ervaring als bestuurslid hebt.

Wil je meer weten of je beschikbaar stellen als (aspirant-)bestuurslid? Neem dan contact op met secretaris@hengelo.christenunie.nl voor een laagdrempelige kennismaking.

Over de rol van penningmeester

Boekhouder

De ChristenUnie Hengelo is op zoek naar een penningmeester. Elke afdeling heeft namelijk een eigen bankrekening. De bankrekening staat op naam van de afdeling c.q. penningmeester. De afdeling ontvangt haar inkomsten voor het grootste deel van de landelijke ChristenUnie via een percentage van de contributies. Dit wordt twee keer per jaar afgedragen aan de lokale afdelingen. Daarnaast kunnen afdelingen sparen voor verkiezingscampagnes. De penningmeester kan hier een plan voor maken en bijvoorbeeld een lokale giftenactie organiseren.

Als penningmeester heb je de volgende taken:

• Bijwonen van bestuurs- en ledenvergaderingen (5 - 10 keer per jaar, planning in afstemming)
  • Bijhouden van de bankrekening en betaling van facturen
  • Regelmatig rapporteren aan het bestuur over de financiële stand van zaken
  • Jaarlijkse begroting opstellen
  • Facturen betalen
  • Alle ontvangsten en uitgaven boeken
  • Jaarlijks een rekening en verantwoording opstellen ter bespreking in het bestuur en ter goedkeuring door de ledenvergadering
  • Fondsenwerving

Meer weten over deze rol? Of wil je je beschikbaar stellen? Neem dan contact op met secretaris@hengelo.christenunie.nl voor een laagdrempelige kennismaking.

Over de rol van webmaster

De website is een onmisbaar communicatiemiddel voor onze fractie en afdeling. Wil jij bijdragen aan het zichtbaar houden van onze eigentijdse en betrokken partij? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Lokale CU-websites worden beheerd door lokale webmasters, die allemaal gebruik maken van hetzelfde content management systeem (CMS). De ChristenUnie heeft een gebruiksvriendelijk systeem (Insite), waarmee je de plaatselijke website kunt beheren.

We zijn hiervoor op zoek naar een aanvullende webmaster. In deze rol heb je onder meer de volgende taken:

• Nieuwsbrieven versturen
  • Nieuwsartikelen plaatsen op de website
  • Mailboxen maken voor nieuwe bestuurs- en fractieleden
  • Grote veranderingen in de opmaak van de site doorvoeren
  • Andere voorkomende onderhouds- en beheerwerkzaamheden
  • Posts plaatsen op social media (Instagram, Facebook en LinkedIn)

Je deelt de taken en verantwoordelijkheden met meerdere personen. Je staat er dus niet alleen voor. En er is voldoende ruimte om het je de komende tijd eigen te maken. De benodigde tijd deel je zelf en in overleg in. Het kost niet meer dan een paar uur per maand.

Je krijgt een training in het CMS-systeem en een privacycursus, die je beide helemaal vanuit huis kunt doen. Bovendien ontvang je goede begeleiding en service vanuit het landelijke partijbureau. Heel veel ervaring op dit gebied heb je dus niet nodig, alleen wat affiniteit met dit soort werk.

Lijkt het webmasterschap echt iets voor jou? Neem dan contact op met secretaris@hengelo.christenunie.nl.

Over de rol van meedenker

Mensen staan bij whiteboard

Wil jij wel iets betekenen voor de afdeling maar kun je niet zoveel tijd investeren? Laat het ons dan gerust weten. Wellicht is er een mooie tijdelijke rol of taak die goed bij je zou passen.

Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als:

• Talentscouting/talentmanagent
  • Netwerken/accountmanagement
  • Ledenwerving en ledenparticipatie
  • PR/communicatie: vergroten zichtbaarheid

Wil jij je expertise beschikbaar stellen? Of verkennen wat we voor elkaar kunnen betekenen? Neem dan contact op met secretaris@hengelo.christenunie.nl.

Over het bestuur van de ChristenUnie Hengelo

Door meer bestuursleden aan te stellen kunnen we de verschillende bestuurstaken verdelen over meerdere personen. Het bestuur kan werkgroepen instellen of taken/acties aan leden geven om op die manier samen meer werk te verzetten en anderen daarbij te betrekken.

• Bestuursleden en fractieleden vormen de meest actieve kern van de lokale afdeling. Een goede samenwerking is essentieel om een effectieve politieke vereniging te vormen.
  • Het bestuur is in de eerste plaats verantwoordelijk voor het functioneren van de lokale afdeling, waaronder de fractie en het bewaken van de politieke doelen zoals vastgelegd in het verkiezingsprogramma. Daarbij hoort ook de verantwoordelijkheid voor het opstellen van een goed verkiezingsprogramma en een kandidatenlijst. Momenteel hebben we een fractie in de gemeente Hengelo, maar het afdelingsbestuur is ook verantwoordelijk voor de representatie van de CU in de gemeentes Dinkelland, Borne, Hof van Twente en Oldenzaal.
  • Het bestuur draagt ook zorg voor het functioneren van de politieke vertegenwoordigers (fractieleden). Het is daarom van belang dat er goed contact is tussen het bestuur en de fractie en dat het bestuur op de hoogte is van het reilen en zeilen van de fractie. Aanwezig zijn bij fractievergaderingen en raadsvergaderingen hoort er daarom soms ook bij.
  • Het bestuur is verantwoordelijk voor het contact met de leden. Denk aan het uitnodigen van leden voor activiteiten en hen informeren bij bijzonderheden (bijvoorbeeld rondom verkiezingen). Maar ook het verwelkomen van nieuwe leden en uitzwaaien van vertrekkende leden.
  • Het bestuur ontwikkelt een lokale langetermijnvisie en strategie met focuspunten. Een waardevolle en belangrijke taak.
  • Vanuit het landelijke partijbureau zijn voor bestuursleden allerlei cursussen beschikbaar om zich verder te bekwamen.

Vrouw schrijft in agenda