Nieuwsbrief CU Hengelo maart 2023

Nieuwsbrief maart 2023

Voorwoord

De lente is in aantocht. Het wordt steeds groener in Hengelo. Overal zijn narcissen en krokussen te zien en we trekken weer vaker naar buiten om van het weer te genieten. Ons nieuwe marktplein is bijna af en ook hier is meer water en groen te ontdekken.

Het is je vast niet ontgaan: de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen zijn in aantocht. ‘Ruimte voor elkaar’ is de slogan van de ChristenUnie op een kleurrijk vormgegeven poster. Daarom in deze nieuwsbrief ook een interview met André de Mots, onze kandidaat uit Hengelo voor de Statenverkiezingen. Dit artikel heeft trouwens ook al in het Hengelo’s Weekblad gestaan. Mocht je het gemist hebben, grijp dan nu je kans om het alsnog te lezen.

Als christenen leven we gedurende deze 40-dagentijd toe naar Pasen. Het kwaad is overwonnen en we ontvangen hoop en een nieuw begin. Deze hoop om het Goede te blijven doen motiveert ons als fractie het verschil te maken en ons in te spannen voor het welzijn van onze stad.

Graag kijken wij in deze nieuwsbrief terug op wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan en nemen tijd om vooruit te kijken.

Hartelijke lentegroet,

Namens de fractie van ChristenUnie Hengelo e.o.
Susanne van den Beukel

Op pad met de fractie

bibliotheek-3

Op 3 februari waren brachten Gerrit Jan de Wilde en Susanne van den Beukel samen met andere raadsfracties aan werkbezoek aan twee scholen. Want binnenkort moet de gemeenteraad een besluit over het Integraal Huisvestingsplan (IHP) nemen. We namen een kijkje bij een oud en een nieuw schoolgebouw. Dit om een beeld te krijgen in welke staat de schoolgebouwen in Hengelo zijn en wat het streven voor vernieuwing zou kunnen zijn.

Op 24 februari ging de fractie op werkbezoek bij de Bibliotheek Hengelo. Het was superleerzaam. Eén ding is duidelijk: de bibliotheek is meer dan alleen boeken. De samenleving vraagt steeds meer zelfredzaamheid. En hierbij speelt de bieb een belangrijke rol. Van cursussen computervaardigheid tot hulp bij de Nederlandse taal de bibliotheek biedt het allemaal. We waren onder de indruk na afloop. Onze bieb moeten we koesteren! Het complete verslag over dit werkbezoek lees je hier.

‘Laat de beiaard (vaker!) klinken’

Afbeelding5

Elf moties die n.a.v. de motiemarkt samen met de initiatiefnemers en betrokken partijen tot stand zijn gekomen, werden tijdens de raadsvergadering van 15 februari behandeld en in stemming gebracht. Er was een budget van 50.000 euro beschikbaar voor initiatieven uit de stad. Als ChristenUnie waren we penvoerder voor de motie ‘Laat de beiaard klinken’, gezamenlijk met de fracties van de SP en GroenLinks. De motie om de beiaard in de stadhuistoren twee keer per week live te laten bespelen heeft het tijdens de raadsvergadering van 15 februari helaas nét niet gehaald: 17 stemmen voor en 18 tegen. Erg jammer! Juist omdat muziek reuring geeft en verbindt, zoals we afgelopen woensdag konden zien en horen. De beiaardier speelde Turkse en Syrische volksmuziek. Mensen stonden rondom het stadhuis te filmen en mee te zingen - ontroerend! Gezien de grote steun laten we dit onderwerp zeker niet liggen en pakken het later weer op, samen met GroenLinks en de SP. Susanne heeft een interview aan 1Twente gegeven. Inclusief een beeldfragment is dit hier terug te zien

Ander nieuws uit de fractie

Wij hebben ons actief ingezet bij de uitwerking van de motie ’Wat te doen in Hengelo’. Zij heeft het gehaald. Daar zijn we dankbaar voor want nu moet het college aan de slag om alle leuke activiteiten in Hengelo zichtbaar te maken, zodat de inwoners straks in een oogopslag kunnen zien wat er op het gebied van sport, muziek, cultuur, creativiteit en noem maar op te doen is.

Heb je de column in Tubantia gelezen? Helaas hoort ook dit bij het raadswerk, namelijk fouten maken. Susanne stemde (als enige) tegen de motie over de Toneelvereniging Levenslust uit Beckum. Zij willen een toneelstuk ter ere van pastoor Osse, petret van ’n pestoor uitvoeren en vroegen hiervoor van de gemeente een startkapitaal van 5.000 euro. In deze column is het verhaal helaas aangedikt, want als ChristenUnie hebben we ons nooit negatief over de inhoud van het theaterstuk uitgesproken. Susanne had simpelweg te laat door dat de toneelvereniging met de crowdfunding al behoorlijk veel geld had kunnen verzamelen en ook de toegankelijkheid inmiddels goed geregeld had. Twijfels waren daardoor allang overbodig.

In de nieuwsbrief van november las je al over de grote bezuinigingen die op stapel staan voor het sociaal domein. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in het sociaal domein? Abonneer je dan hier op de digitale nieuwsbrief van de gemeente Hengelo.

Op maandag 13 maart vindt het tweede verkiezingsdebat van RTV Oost plaats in de Gieterij in Hengelo. De ChristenUnie komt dan ook in actie. Volg het live op RTV Oost vanaf 19.30 uur!

Oproep 1: mobiliteitsplan

Afbeelding7
Hoe beweeg jij door Hengelo? Pak je de fiets, loop je liever of neem je toch maar de auto? Vind je dat de verkeersveiligheid en bereikbaarheid anders kunnen? Grijp dan nu je kans om het ons te laten weten!De gemeente Hengelo heeft onlangs een mobiliteitsplan gemaakt. De titel is ‘Heel Hengelo in beweging’. Op de website van de gemeente staat hierover het volgende: “Mobiliteit is meer dan verkeer. En meer dan wegen en kruispunten. Mobiliteit gaat om het verbinden van mensen en activiteiten. We hebben allemaal met mobiliteit te maken. We bewegen door de stad, we lopen, we fietsen, we pakken de bus, de trein of rijden in de auto.”Het mobiliteitsplan geeft antwoord op de vraag hoe we Hengelo in de toekomst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar houden.
Dit plan heeft tot 17 januari jl. ter inzage gelegen.Heb je dit gemist? En baal je nu dat de termijn is verstreken? Het is nog niet te laat! Want dit voorjaar organiseert de gemeenteraad een beeldvormende politieke markt over het mobiliteitsplan. Dan mogen inwoners en politieke partijen hun zegje doen.We willen dan natuurlijk goed beslagen ten ijs komen. Wij zijn daarom benieuwd wat jij vindt van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in Hengelo. Vind jij dat het anders en beter kan? Deel je ideeën en suggesties met ons! Stuur tot eind maart een mail naar fractie@hengelo.christenunie.nl.

Oproep 2: Hengelo aardgasvrij

In het Klimaatakkoord is afgesproken om in heel Nederland per 2050 te stoppen met het gebruik van aardgas, dus ook in Hengelo. Maar: hoe en wanneer gaan we in Hengelo onze huizen duurzaam verwarmen? Wat is het meest geschikte alternatief voor aardgas in de verschillende buurten en wijken? Welke buurten gaan we het eerst aanpakken?

Dat is een greep uit vragen die door middel van het zogenoemde Warmteprogramma worden beantwoord. Dit programma kun je downloaden op de website van de gemeente Hengelo. Het lag tot 2 maart jl. ter inzage. Wil je alsnog je mening met ons delen? Laat het ons weten via fractie@hengelo.christenunie.nl

Achtergrond over het Warmteprogramma
Voor dit Warmteprogramma zijn alternatieven voor aardgas onderzocht. Deze zijn: warmtenet, all-electric (warmtepompen), duurzaam gas en als tussenoplossing hybride warmtepompen. In het Warmteprogramma zitten kaarten waarop te zien is in welke volgorde de gemeente buurten wil aanpakken en welke alternatieven voor aardgas er mogelijk zijn. De gemeente begint met de buurten Nijverheid en Twentekanaal, aldus de info op de website van de gemeente Hengelo.

Hengelo’s Energiefonds ook voor geloofsgemeenschappen
Het Hengelo’s Energiefonds is voor maatschappelijke organisaties – dus ook geloofsgemeenschappen. De ChristenUnie heeft mondelinge vragen gesteld tijdens de gemeenteraadsvergadering van 15 februari. Uit het antwoord bleek dat het college wel organisaties uit welzijn, sport en cultuur actief heeft benaderd, maar geloofsgemeenschappen is vergeten. De wethouder bood haar excuus aan. Ze is ook meteen in gesprek gegaan met o.a. het Inloophuis en het Diaconaal Platform. De gemeente zal op korte termijn ook geloofsgemeenschappen over de regeling informeren.

André is student én kandidaat-statenlid: “Democratie is meer dan een papiertje invullen”

André de Mots kop  In dit artikel een kennismaking met André de Mots. Hij is een van de ChristenUnie-kandidaten uit Hengelo voor de Provinciale Statenverkiezingen. Hij vertelt over wat hem beweegt om zich verkiesbaar te stellen. En waarom deze verkiezingen belangrijk zijn, juist ook voor Hengelo.

Wat als eerste opvalt aan André, is zijn leeftijd. Nog maar 22 jaar en nu al op de kandidatenlijst voor de Statenverkiezingen. “Ik sta op nummer 33, dus ik maak me weinig illusies,” zegt hij lachend. Waarom dan toch op die lijst? André: “Ik zie het als een soort steunbetuiging. En zo kan ik de ChristenUnie een beetje onder de aandacht brengen in de studentenwereld.” De boerenzoon uit Drenthe studeert momenteel in Enschede, waar hij een master Technische Bedrijfskunde aan de UT doet. Daarnaast is hij ook actief betrokken bij studentenvereniging RSK.

Meer invloed uitoefenen
Deze betrokkenheid kenmerkt hem. André: “In 2019 mocht ik voor het eerst stemmen. Op de fiets terug naar huis dacht ik: ‘Een papiertje invullen, is dat nou de hele democratie?’ Als lid van een politieke partij heb je toch weer net iets meer invloed, vind ik.” Omdat hij christelijk is, viel de keuze snel op de ChristenUnie. Niet alleen de christelijke identiteit trok hem. Zo vindt hij het ook belangrijk dat de CU mikt op welvaart in brede zin. “Ze kijken echt naar de mens achter het geld.”

Betrokken bij Hengelose fractie
Toen hij lid werd, duurde het niet lang totdat hij actief werd. Op een gegeven moment organiseerde de ChristenUnie Hengelo een avond met fractieleden Susanne van den Beukel en Herman Groeneveld. Nieuwsgierig als André was, ging hij daarheen. Later bezocht hij een jongerenavond. Daarna kreeg hij een belletje van Herman. “Hij vroeg of ik mee wilde doen met de fractievergaderingen. Het leek me interessant om dat eens te proberen. Zien wat het inhoudt.” Dat deed hij ongeveer een jaar. Hij stopte ermee toen hij voor korte tijd naar Rotterdam verhuisde.

Lijstduwer
Tegenwoordig woont hij weer in Hengelo. Zijn kandidaatstelling voor de Provinciale Statenverkiezingen kwam trouwens niet vanuit de fractie. “Alle christelijke studentenverenigingen in Overijssel werden op een gegeven moment uitgenodigd voor een open dag bij de ChristenUnie Overijssel. Daar ging ik heen. Het leek me interessant om te zien hoe bestuur op provinciaal niveau werkt. Dat staat meestal toch wat verder van je af.” Tijdens dat bezoek gaf hij aan dat hij beschikbaar was als lijstduwer. Dat aanbod werd met open armen ontvangen. Want net als veel andere politieke partijen vindt de CU het lastig om jongere kandidaten te trekken.

Provincie heeft veel invloed
De opkomst ligt bij de Provinciale Statenverkiezingen altijd een stuk lager dan bij landelijke verkiezingen. Dat ziet André graag anders. De provincie heeft immers veel invloed. Op dat niveau wordt besloten waar grote bedrijventerreinen komen. Hoe de infrastructuur eruitziet. En of steden en dorpen huizen bij mogen bouwen. André: “De provincie is de laag tussen de landelijke politiek en de gemeenteraad. Ze spelen ook een belangrijke rol bij de regionale economie. Laatst was bijvoorbeeld in het nieuws dat Nederland te veel buitenlandse studenten heeft. In Twente speelt dat helemaal niet. Hier mogen er nog wel wat bij. Want die studenten zijn belangrijk voor de regionale economie.”

Hengelose treinverbindingen belangrijk CU-punt
Hengelo komt specifiek aan bod in het CU-verkiezingsprogramma voor de Provinciale Statenverkiezingen. Dit gaat met name over de treinverbindingen. “De CU Overijssel ziet graag een nieuw station bij Hengelo Westermaat. Ook wil de CU, naast de ICE-trein die er al rijdt, een snellere spoorverbinding tussen Amsterdam en Berlijn mét een stop in Hengelo. Bovendien moet de lijn Zutphen-Lochem-Hengelo verduurzaamd worden.”

Toekomst in de politiek?
Die nadruk van de ChristenUnie op klimaat en duurzaamheid vindt hij goed. “De CU wil ook graag dat de provincie het goede voorbeeld geeft door in 2030 klimaatneutraal te zijn. Best ambitieus, ik weet niet of dat gaat lukken. Maar ze zetten in ieder geval een stip aan de horizon.” Ook hecht hij aan de cultuur van betrouwbaar bestuur bij de CU. “Ik vind het belangrijk dat je als gedeputeerde of wethouder verantwoordelijk met je rol omgaat.” Dat is trouwens niet iets wat hij zelf ambieert. “Eerst maar eens m’n studie afmaken. En daarna wil ik graag nog naar het buitenland. Ondanks mijn studierichting zie ik mezelf niet echt werken bij een grote multinational. Het liefst ga ik uiteindelijk aan de slag bij een klein bedrijf.”

Nieuwsgierig naar het ChristenUnie-programma voor de Provinciale Statenverkiezingen? Ga dan naar deze pagina om het te downloaden. Het ChristenUnie-programma voor de Waterschapsverkiezingen vind je hier.

Dank- gebedspunten

• Bid voor een goed verloop van de verkiezingen op 15 maart en een waardig provinciaal bestuur.
  • Bid voor mensen die uit crisisgebieden moeten vluchten en geen onderkomen hebben (oorlog in Oekraïne en de door aardbeving getroffen gebieden in Turkije en Syrië).
  • Dank voor iedereen in onze gemeente die omziet naar een ander en zo van waarde is.
  • Dank dat we in vrede en vrijheid ons politiek werk mogen uitvoeren.