Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief juni 2022

Voorwoord van fractievoorzitter Susanne van den Beukel

Graag begin ik met een terugblik op de verkiezingen en een update over de huidige stand van zaken. Als ChristenUnie hebben we actief en zichtbaar campagne gevoerd. Hebt u ons gezien? En onze flyer en ons programma gelezen? Sprak het u aan? Waren we voor u voldoende zichtbaar in de stad?

Campagneverloop
fiets

We gingen symbolisch met de blauwe tandem door de stad om onze ambitie voor twee zetels duidelijk te maken. Er kwamen interviews in de krant langs. En uiteraard stonden we met een tent in de stad. Dit voor een goed gesprek voor wie daar behoefte aan had en een kleurwedstrijd voor de jongsten. We hadden een mooie afsluiting van de campagne met een gezamenlijke gebedsdienst op maandag 14 maart in de Waterstaatskerk. Voorgangers van verschillende kerkgemeenschappen gingen voor in gebed. We baden onder meer voor onze stad en werden begeleid door prachtige muziek. Op onze socialmedia-kanalen Facebook, Linkedin en Instagram kunt het een en ander terugkijken.

Uitslag
Drie dagen lang mochten de Hengeloërs bij mooi zonnig weer naar de stembus. Op 16 maart kwam de uitslag: we houden onze ene zetel. Juist in onrustige tijden met heel veel verschuivingen om ons heen zijn wij dankbaar voor alle 965 CU-stemmen. We zijn een betrouwbare en stabiele partij – en een integere samenwerkingspartner in de raad. Dat konden we de afgelopen jaren goed laten zien en we zullen deze koers blijven aanhouden.

Nieuwe gemeenteraad
Inmiddels is de gemeenteraad geïnstalleerd en zijn de 37 leden en 24 fractievertegenwoordigers uit 13 partijen beëdigd. Na gesprekken van de informateur met alle fracties volgde een formatieproces. Vrij snel werd duidelijk dat het nieuwe college uit BurgerBelangen, VVD, D66, PvdA en CDA gevormd wordt, die allen een wethouder beschikbaar stellen. Er is een collegeprogramma gepresenteerd en de wethouders zijn op 25 mei geïnstalleerd.

Rol van ChristenUnie
Vanuit de ChristenUnie zijn Susanne van den Beukel als raadslid en Herman Groeneveld en Gerrit Jan de Wilde als fractievertegenwoordigers beëdigd. Wij zijn al meteen van start gegaan en hebben als fractie enkele schriftelijke vragen aan het college gesteld over onderwerpen die ons zorgen baren. Hier leest u verderop in deze nieuwsbrief meer over. Hieronder vindt u de verdeling van de portefeuilles.

Samenstelling en portefeuilles CU-fractie

Susanne van den Beukel (raadslid en fractievoorzitter)

• Zorg & Welzijn
  • Volksgezondheid
  • Cultuur & Erfgoed
  • Integratie & Vluchtelingen
  • Eenzaamheid
  • Jongeren & ouderen
  • Regio & Grensoverschrijdende samenwerking

Herman Groeneveld (fractievertegenwoordiger)

• Duurzaamheid
  • Ruimtelijke ordening
  • Wonen & Volkshuisvesting
  • Omgevingswet
  • Sport & Recreatie
  • Afval & Milieu

Gerrit Jan de Wilde (fractievertegenwoordiger)

• Verkeer & Vervoer
  • Economie & Arbeidsmarkt
  • Financiën
  • Onderwijs

Susanne herkozen voor Euregioraad

Euregioraad

Het komt zelden voor dat raadsleden tijdens de raadsvergadering gaan pitchen. Woensdagavond 8 juni was zo’n moment. Want 3 raadsleden hadden zich kandidaat gesteld voor de Euregioraad. Maar er zijn slechts 2 plekken beschikbaar.

Susanne van den Beukel was de afgelopen 4 jaar al als afgevaardigde van de Hengelose politiek in deze Duits-Nederlandse raad actief. Ze zei dan ook in haar pitch: “Aan mijn motivatie om mij voor grensoverschrijdende samenwerking in te zetten is de afgelopen 4 jaar niets veranderd. In tegendeel! Mijn beeld over het reilen en zeilen van de Euregio is alleen maar concreter geworden. Naast een actieve deelnemer aan de Euregioraadsvergaderingen, ben ik inmiddels plaatsvervangend voorzitter van commissievergaderingen rondom maatschappelijke ontwikkelingen. Duitsland is mijn geboorteland, Hengelo mijn thuis. Ik weet al lang niet meer in welke taal ik droom. Beide zijn nauw met elkaar vervlochten. Ik wil mijn vaardigheden ook de komende jaren weer voor Hengelo inzetten – verbinder en bruggenbouwer zijn.”

Graag zou Susanne dat wat ze de afgelopen 4 jaar opbouwde, willen voortzetten. Ze zegt hierover: “Er zijn nog veel hobbels te overwinnen. Systemen en culturen verschillen meer dan soms gedacht wordt. Wet- en regelgeving ligt vaak dwars. En toch zijn er volop mogelijkheden. Juist als belangen botsen is Fingerspitzengefühl en kennis van achterliggende redenen noodzakelijk. We moeten voortdurend met elkaar in gesprek blijven, zodat de ons zo dierbare open grens geen barrière wordt.”

Ze kon op de overweldigende steun van de Hengelose raad rekenen. Maar liefst 35 van de 36 raadsleden stemden op haar. We zijn als ChristenUnie dan ook dankbaar dat zij met zo’n sterk mandaat ook de komende jaren in de Euregioraad een krachtig geluid kan laten horen.

Verbinding met elkaar op CU-congres

Eindelijk kon het weer: elkaar persoonlijk ontmoeten. Het 45e partijcongres van de ChristenUnie op zaterdag 21 mei in Zwolle had dan ook het motto ‘verbinding’. Het moment niet lang na de gemeenteraadsverkiezingen was heel geschikt. Zo konden we terugkijken op het verloop van de campagne en de uitslag voor de ChristenUnie. En natuurlijk nieuwe collega's leren kennen. We stapten tegelijk met onze Almelose collega’s uit de trein. En voor en naast ons in de zaal zaten CU leden elders uit Twente. Gaaf was dat. Die verbinding was meteen al volop geslaagd.

Overdenking
In een blauw gekleurde zaal startten we met gebed en een motiverende overdenking van legerpredikant Gerrit den Broeder met als thema “De Heer is met jou, dappere held”. Hij nam ons mee in het moedgevende roepingsverhaal van Gideon. Het geeft hoop en stof tot nadenken. Want (geloofs)helden, wie zijn dat eigenlijk? Deze zin bleef bij mij hangen: “Moed is niet de afwezigheid van angst, maar dat je je angst juist onder ogen durft te zien.” Daarna was het tijd om te zingen samen met de band LEV.

Moties en discussie
Als leden waren we toen aan zet om te stemmen over de ingediende moties. Met name de invulling van de bestuurscultuur trok de aandacht. Dit werd ook door de landelijke media opgepakt. Hoe reageren we als partij op bijvoorbeeld de sms-zaak? Of als bewindslieden een wel heel selectief geheugen lijken te hebben? Bestuurscultuur in de dienstbare overheid was dan ook een toepasselijk onderwerp van een van de 7 middagworkshops. “Wij zijn geen partij van de ongenadige afrekencultuur. Wij zijn ook geen partij van de toedekcultuur. Wij zijn een partij van de genadecultuur: in het licht brengen,” aldus partijvoorzitter Ankie van Tatenhove.

130-dagen

130 dagen in het nieuwe kabinet
Carola Schouten, Henk Staghouwer en Maarten van Ooijen namen plaats op de bank om over hun belevenissen als bewindslieden te spreken. Naast inhoudelijk was dit gesprek ook persoonlijk en humorvol. Zo antwoorde Maarten op de vraag “patat of friet” direct “broccoli”. De zaal moest lachen. Want wat hadden we van een Staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport anders verwacht?

Speech Gert-Jan Segers
En uiteraard de speech van Gert-Jan Segers mochten we niet missen. Een powertalk die vooral mij altijd weer scherp voor ogen houdt waar we als ChristenUnie voor staan. Hij verbond de actualiteit met de hoop die we altijd vast houden. Hij citeerde Dietrich Bonhoeffer over wat ons te doen staat: “bidden, wachten op God en het goede doen”. En dat doen we. Op hoop van zegen. Waar we ook staan en bezig zijn als ChristenUnie-leden.

Lunch en middagprogramma
Er was volop ruimte en gelegenheid om elkaar bij de netwerklunch te spreken. Hier hadden we op gewacht. De middag stond in het teken van allerlei workshops. De thema’s waren heel divers. Van integriteit in de praktijk en het werven van vrijwilligers tot een excursie in het stationsgebied van Zwolle.

Wilt u het congres of de speech van Gert-Jan Segers terugkijken? Of bent u benieuwd naar de exacte tekst van de moties en de uitslag? Kijk dan op de CU-website.

Susanne van den Beukel, fractievoorzitter

Schriftelijke vragen

Sinds het begin van de nieuwe raadsperiode heeft de fractie niet stilgezeten. We hebben onder meer schriftelijke vragen gesteld over de volgende onderwerpen:

Onveilige fietsroutes
Veel belangrijke en intensief gebruikte fietsroutes in Hengelo zijn niet fietsveilig. Dat blijkt uit en onderzoek van RTLZ (de financieel-economische tak van omroep RTL). Zie ook deze afbeelding:

Fietsen

Wij schrokken van deze cijfers en stelden onder meer de volgende vragen:

• Hoe kritisch kijkt het college naar de onveilige fietspaden Hengelo?
  • Wat doet het college nog meer om ervoor te zorgen dat Hengelo een nog betere fietsstad wordt?
  • Enschede was in 2020 de beste fietsgemeente van Nederland. Werken Hengelo en Enschede samen om van elkaar te leren?
  • Hoe kijkt het college aan tegen de opsomming door Fietsersbond van de fietsknelpunten in Hengelo?

Tekortschieten personenvervoer
De uitzending van het televisieprogramma Pointer van 15 mei jl. ging over het tekortschieten van leerlingenvervoer. Er bereiken onze fractie onrustbarende berichten die deze constateringen aanvullen. Hierbij gaat het vooral om het personenvervoer voor ouderen of mensen met een beperking. Juist zij zijn hierop aangewezen.
Daarom stelden we onder meer de volgende vragen:

• Herkent het college de uitkomst van het Pointer-onderzoek voor Hengelo?
  • Wat is de kwaliteit van het leerlingenvervoer in Hengelo
  • Komen er bij de gemeente klachten hierover binnen?

Lachgasverslaving
Onze fractie heeft op 4 april jl. schriftelijke vragen omtrent lachgasverslaving gesteld. Deze vragen zijn nog niet beantwoord. Op 18 mei stelden we hierover aanvullende vragen. De actualiteit in de regio haalt ons namelijk in.

Op 17 mei verscheen in Tubantia een uitgebreid interview met neuroloog Lucille Dorresteijn van het MST ziekenhuis te Enschede. Ze trekt aan de bel want blijkbaar ‘is de urgentie van het probleem nog steeds niet doorgedrongen tot de politiek’. In dit interview wordt bevestigd dat jongeren in Twente onder invloed van lachgas aan het verkeer deelnemen en – aldus Dorresteijn – ‘meerdere keren per maand op de spoedpost van het MST terecht komen.’
Dit noopte ons tot het stellen van onder meer de volgende vragen:

• Heeft het college zicht op de hoeveelheid meldingen bij de spoedpost van het ZGT die verband houden met lachgasgebruik?
  • Heeft het college zicht op het aantal patiënten dat vanuit Hengelo o.a. bij het Roessingh revalideert n.a.v. gezondheidsklachten door het gebruik van lachgas?
  • Is in Hengelo, juist nu evenementen weer kunnen plaatsvinden, een toename van meldingen door jongeren met lachgasproblematiek te constateren?

Ledenvergadering op woensdag 15 juni

Op woensdag 15 juni houden we onze jaarvergadering in Kulturhus Hasselo. Tijdens de jaarvergadering willen we veel tijd besteden aan een terugblik op de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Vanaf 19.45 uur is er koffie en thee, we beginnen om 20.00 uur. Komt u ook?

Oproep: versterking voor het bestuur gezocht

Het bestuur van de ChristenUnie Hengelo kan goed versterking gebruiken. Laat het vooral weten als u hier interesse in hebt. Ook als u een ander lid (of sympathisant van de ChristenUnie) hiervoor wilt voordragen horen we het graag! Stuur een mail naar secretaris@hengelo.christenunie.nl.

Dank- en gebedspunten

• Wilt u danken voor de verkiezingsuitslag in Hengelo? En bidden om zegen voor de nieuwe raad?
  • Wilt u bidden voor Susanne, Herman en Gerrit Jan? Zodat ze de komende raadsperiode de wijsheid krijgen om het goede te doen voor de stad en Gods Koninkrijk?
  • Op dit moment wonen zo’n 250 Oekraïense vluchtelingen in Hengelo. Veel Hengeloërs zetten zich met hart en ziel in, zodat de vluchtelingen na alle verschrikkelijke gebeurtenissen in hun land in veiligheid tot rust kunnen komen. Wilt u danken voor de betrokkenheid van deze vrijwilligers?
  • Wilt u bidden voor verstandige en menswaardige oplossingen voor mensen die onze hulp hard nodig hebben?
  • Wilt u bidden voor alle mensen in Nederland die door de stijgende prijzen hard getroffen worden?
  • Wilt u bidden voor jongeren met mentale gezondheidsproblemen?

Geslaagd? Gefeliciteerd!

Heb je het goede nieuws gekregen dat je bent geslaagd? Van harte gefeliciteerd! 🥳

Tegen iedereen die een herkansing heeft, zeggen we: zet ‘m op! 💪

Oproep

Graag doen we als fractie een beroep op u! Wilt u een keer mee praten over een onderwerp wat u raakt? Denk aan armoede en schulden, de speeltuin om de hoek of … Het maakt niet uit, want de onderwerpen waarover de lokale politiek zich mag uitspreken zijn heel breed. Waar heeft u kennis van? Deel het met ons.

Leest u graag de krant, maakt u graag foto’s of houdt u van teksten schrijven? Wij kunnen uw talent goed gebruiken. Voel u vrij om een keer met de fractie contact op te nemen. De fractie is namelijk uw vertegenwoordiger in de gemeenteraad. Wij zijn door u gekozen. Dus laat uw mening horen en schuif een keertje geheel vrijblijvend aan.