Geen preventie zonder ervaring

Door Susanne van den Beukel op 26 november 2021 om 20:13

Geen preventie zonder ervaring

Inzet van ervaringsdeskundigen

Op 10 november hebben wij een motie met deze titel ingediend om meer aandacht te vragen voor de inzet van ervaringsdeskundigen. Met 23 stemmen voor en 10 stemmen tegen (VVD, PVV, lid Janssen en lid Huis in 't Veld) werd deze aanvaard.

Er zijn mensen die hun deels negatieve levenservaringen in kracht omzetten. Zij hebben de moed  hun kwetsbaarheid in te zetten om anderen te helpen. Deze ervaringsdeskundigen zijn altijd bereid  hun verhaal te doen om anderen dezelfde ellende te besparen, zodat zij gelukkig kunnen zijn.

Toenemende zorg en stijgende kosten
De toenemende zorgvraag en daarmee verbonden stijgende kosten zijn de hoofdreden voor omvangrijke besparingsmaatregelen in het sociale domein. De Gemeente Hengelo wil in 2022 met een acht stappen omvattend maatregelenpakket € 2,43 miljoen besparen. Graag hadden we dit als ChristenUnie anders gezien. Daarom hebben we tijdens de begrotingsraad op 10 november samen met de PvdA en het CDA het amendement ingediend om eerst een integraal uitwerkingsplan op te stellen voor het behalen van deze besparing en dergelijke maatregelen uit de begroting te schappen. Helaas heeft dit amendement het niet gehaald.

Preventie
Preventie, het vroegtijdig voorkomen van problemen, krijgt veel meer aandacht en dat juichen wij als ChristenUnie toe. Want vaak is het een samenspel van problemen dat ervoor zorgt dat mensen hulp aanvragen. Problemen moeten bij de bron worden aangepakt en kunnen vaak op een eenvoudige manier worden opgelost zonder dat ze zich opstapelen en de situatie van kwaad tot erger wordt. Denk aan mensen met geldzorgen. Hiervan kun je behoorlijk veel stress en letterlijk slapeloze nachten van hebben, waardoor je gezondheid wordt aangetast. Als deze geldzorgen snel worden ontdekt en aangepakt, heeft dat effect. De gemeente heeft dan ook als doel om '...eventueel onze preventiestrategie bij te sturen en naar een samenhangend programma van preventie-activiteiten toe te werken dat passend is bij de behoefte van onze inwoners.'

Ervaringsdeskundigheid
De inzet van ervaringsdeskundigen is op verschillende momenten van belang en van meerwaarde, onder meer bij het opsporen van behoeftes, het adviseren of de uitvoering van beleid. Ervaringsdeskundigen zijn getrainde en ongetrainde mensen, die over persoonlijke en collectieve ervaringskennis beschikken. Zij kunnen hun kennis doorgeven aan anderen, naast (kwetsbare) inwoners staan en de kloof tussen inwoners en instellingen dichten. Door het betrekken van ervaringsdeskundigheid zal tijdige hulp en ondersteuning (zowel door professionals als door vrijwilligers) beter aansluiten bij de behoefte van de inwoner.

Visie ontbreekt
Een integrale visie op de inzet van ervaringsdeskundigen in de Gemeente Hengelo ontbreekt echter.
In slechts twee beleidsstukken werd de inzet van ervaringsdeskundigen in termen genoemd van 'onderzoeken' en 'uitvinden wat werkt'. In het Actieplan preventie jeugd (2020), de Notitie 'Een nieuwe focus op preventie in het sociaal domein' (2019) en het Meerjarenplan gezondheid (2019) wordt preventie benadrukt, maar is er geen sprake van de inzet van ervaringsdeskundigen. Dat vinden wij als ChristenUnie veel te mager en een gemiste kans.

Motie
Door middel van de motie, die wij samen met CDA, PvdA, GroenLinks, Lokaal Hengelo en de SP indienden, vragen wij het college dan ook om:

1. de inzet van ervaringskennis in het sociaal domein en als onderdeel van de ontwikkelopgave van het maatregelenpakket te beschrijven. Hierbij te beschrijven hoe de ervaringsdeskundigheid wordt gebruikt t.b.v. het opsporen van behoeftes, het adviseren rondom beleid of het uitvoeren van beleid.
  2. in  het toezicht houden van het sociaal domein ervaringsdeskundigen te blijven of te gaan betrekken waar dit mogelijk is en dit te beschrijven bij de wijze waarop het onderzoek tot stand is gekomen.

Wethouder Bruggink gaf tijdens de raadsvergadering aan dat de Gemeente Hengelo al met ervaringskennis werkt. Hij zei letterlijk: 'Dat doen we toch al'. Dat zien wij als ChristenUnie niet terug en zijn daarom tevreden dat onze motie is aangenomen en het college er nu op is gericht en er integraal werk van maakt. We zijn dan ook benieuwd naar de resultaten vanuit de monitoring en de omschrijving hoe de gemeente ervaringskennis inzet.

Klik hier voor de motie.