Overtuigende meerderheid voor opvang van vluchtelingen

Door Susanne van den Beukel op 27 oktober 2021 om 20:05

Overtuigende meerderheid voor opvang van vluchtelingen

Op 27 oktober vergaderde de gemeenteraad onder meer over de tijdelijke opvang van vluchtelingen in Hengelo. De PVV vroeg samen met raadslid Leo Janssen een interpellatiedebat aan, maar de meerderheid van de raad stond nadrukkelijk achter de keuze van de burgemeester en was voor de noodopvang.

Tubantia van 25 oktober kopte: 'Hengelo vangt per direct 100 vluchtelingen op.' Maximaal vier weken verblijven ze in het Hazemeijer-complex. Daarna verhuizen ze naar verschillende locaties in Nederland, waar noodvoorzieningen voor langere tijd worden gebouwd.
Jan van der Sleen, die de zieke PVV-fractievoorzitter Jeanet Nijhof verving, bracht 'PVV-klassiekers' op tafel. Het college en burgemeerster Sander Schelberg, die sprak van een 'humanitaire opdracht voor Overijssel', kregen van de raad echter steun bij het besluit voor de opvang.

Omzien naar vluchtelingen
Susanne van den Beukel deed namens de ChristenUnie een betoog over dit onderwerp. Ze nam de gemeente Ter Apel als uitgangssituatie, die met minder dan 10.000 inwoners een bomvol AZC runt. Een kleine gemeente met een overvol AZC. De situatie daar is niet meer menswaardig en houdbaar. Daarom werd er zo dringend naar andere tijdelijke opvang gezocht. "Dan mag het voor Hengelo toch geen punt zijn om tijdelijk 100 vluchtelingen op te nemen? Er is een crisis en dan is er actie nodig. De brand in Moria zit nog in mijn achterhoofd en ik ben heel beschaamd over de reactie van Nederland. Des te trotser ben ik op onze burgemeester, die snel actie onderneemt en durf toont. Omzien naar de noden van vluchtelingen ligt ons als christelijke partij na aan het hart. We mogen niet wegkijken van slachtoffers van rampen, oorlogen en onderdrukking en mensen die vanwege hun overtuiging worden vervolgd. Je hoeft niet alles op je schouders te nemen, maar we kunnen wel ons deel doen."
Kijkend naar de indiener van dit debat, de PVV, voegde de CU-fractieleider toe: "Jullie noemen je de Partij van de Vrijheid. Geldt deze vrijheid dan alleen maar voor Nederlanders? Ik heb meegemaakt wat onvrijheid is. Ik gun het anderen om hieraan te ontsnappen en van deze vrijheid in het mooie Nederland te genieten."

Veel positieve reacties
Er kwamen in de raad veel positieve reacties op Susannes bijdrage. Maar er waren ook veel positieve reacties vanuit onze stad toen bekend werd dat er 100 vluchtelingen komen. Al waren er op de sociale media boze hoofdjes te zien, we zagen evenveel hartjes en dubbel zo veel duimen.
Een aantal buurtbewoners die een brief over de opvang in de bus hadden gevonden, kwamen kijken. Sommigen waren bezorgd, anderen hulpvaardig.
De Commissaris van de Koning reageerde dat hij de grootste waardering heeft voor de gemeente Hengelo en de vele professionals en vrijwilligers die in zeer korte tijd samen een menswaardige opvang hebben gerealiseerd.

Dagbesteding en buddyproject
Met verschillende organisaties, zoals Vluchtelingenwerk, wordt gezocht naar een zinvolle dag- en tijdsbesteding.
Verder heeft Hengelo een buddyproject. Een buddy maakt een vluchteling of statushouder die nieuw is in Hengelo wegwijs in de stad. Hij of zij helpt met praktische zaken en met het opbouwen van een nieuw sociaal netwerk.
De opvang van vluchtelingen wordt in principe betaald door het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers). Hengelo betaalt vooralsnog voor de inzet van menskracht om de opvang mogelijk te maken. Over vergoeding van die kosten worden nog afspraken gemaakt.

Koude nachten
Susanne vroeg ten slotte aan de burgemeester: "De nachten worden koud en in de fabriekshal staan kille bedden. Kan de inrichting iets aangepast worden?" Dan krijgen de gasten ook letterlijk een warm welkom.

Klik hier om de raadsvergadering terug te luisteren.