Marktplein

HermanGroeneveld2.jpg
Door Herman Groeneveld op 24 augustus 2020 om 11:28

Marktplein

Het marktplein - dé centrale plek midden in het centrum van Hengelo.

Heeft u ze al gezien? De billboards langs de straat met de oproep Praat mee over het marktplein.

Na het stranden van de Hijschgebouw-plannen omdat de uitvoering niet paste binnen het budget dat hiervoor door de gemeenteraad beschikbaar was gesteld ,staat de herinrichting van het marktplein opnieuw op de agenda. Voordat alle Hengeloërs hierover mee mogen praten, was de gemeenteraad aan zet om het speelveld en de spelregels te bepalen waarbinnen een nieuw plan kan worden bedacht en waaraan het nieuwe plan straks wordt getoetst.  Als fractie hebben wij ons actief gemengd in deze zogenaamde kaderstelling. Tijdens de beeldvormende en oordeelsvormende politieke markten van 2 en 16 juni, voorafgaand aan de vaststelling in de gemeenteraad, pleitten wij o.a. voor:

• het behoud van het cultureel erfgoed zoals het behoud van het plein als plein (zonder toevoeging van veel nieuwe bebouwing),
  • een plein dat voor iederéén bereikbaar en vooral toegankelijk moet zijn,
  • een klimaat bestendig plein met water en groen om hittestress, droogte en waterlast in toekomst te voorkomen,
  • een plein waar een goede fietsenstalling komt .

Deze punten hebben wij in de raadsvergadering van 2 juli jl. als amendementen ingediend. Helaas hebben onze amendementen Erfgoed en Inkadering extra bouwvolume Marktplein het met 13 stemmen voor en 21 tegen niet gehaald. Het amendement toiletten en het amendement duurzaamheid (in samenwerking met GroenLinks) zijn wél aanvaard.

Wij staan als politiek nu aan de zijlijn. Het is nu aan u! We willen iedereen aanmoedigen om zijn of haar ideeën in te brengen in het proces wat nu lopende is. Ga naar de website https://www.hengelo.nl/Marktplein-Hengelo.html en doe mee. Hopend op een resultaat waar Hengelo en Omstreken blij van wordt.

Als u geïnteresseerd bent in politieke markten of gemeenteraadsvergaderingen kunt u deze live mee luisteren of de audio opnames later terug luisteren via: https://hengelo.raadsinformatie.nl/live

Labels: